Catch Me If You Can, The Blues Brothers, Inside Man

Iedere dag zet de Volkskrant de beste films op televisie voor u op een rij.

Still uit Catch Me If You Can. Beeld Paramount

Catch Me If You Can (Steven Spielberg, 2002)
RTL 7, 20.30-23.20 uur

Catch Me If You Can is een echt Spielberg-avontuur, maar aan dat auteursstempel ging een ware stoelendans van regisseurs vooraf. Nog voordat Steven Spielberg aan boord kwam als producer, zou David Fincher de film regisseren. Toen Fincher voor Panic Room (2002) koos, werd hij vervangen door Gore Verbinski, die afhaakte omdat hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio eerst nog in Martin Scorsese's Gangs of New York (2002) wilde spelen. Daarop vroeg Spielberg aan Milos Forman of hij de film wilde regisseren, maar hij en ook Cameron Crowe vielen af. Waarna Spielberg besloot zelf te regisseren.Het ware verhaal van de piepjonge meesteroplichter Frank Abagnale Jr. (DiCaprio) wordt met luchtigheid, schwung en ernst verteld, waarbij Spielberg en zijn team duidelijk veel plezier hadden in het creëren van een nostalgische jaren-zestigsfeer. Dat begint al bij de prachtige, veelgeroemde begintitels, die met sprankelende animaties iets verklappen van het kat-en-muis-spel dat volgt tussen Abagnale en FBI-agent Carl Hanratty (Tom Hanks).

Typisch Spielberg is de wijze waarop sommige scènes in slechts enkele onafgebroken, veelal stilstaande shots worden verteld. De man die wordt beschouwd als een meestermanipulator van zijn publiek, vindt het blijkbaar belangrijk dat de toeschouwer af en toe ook zelf mag beslissen waarnaar hij kijkt. Zo speelt in Catch Me If You Can een emotionele dialoog tussen Abagnale en zijn moeder zich vrijwel volledig in hetzelfde kader af, met Abagnale op de voorgrond en zijn moeder op de achtergrond in de keuken. Spielberg stuurt je blik hoogstens een beetje middels de dialoog, de visuele compositie en de belichting. Hogere regiekunst is het.

Spielbergiaans is ook de nadruk op familiebanden en Abagnale's verstoorde verhouding met zijn vader (Christopher Walken). Niet helemaal zoals het in werkelijkheid was, maar de echte Abagnale vond het toch prima zo; de film houdt zich volgens hem voor 80 procent aan de waarheid, en dat volstond. Wat Abagnale betreft was Spielberg sowieso de enige die zijn verhaal fatsoenlijk kon verfilmen.

The Blues Brothers (John Landis, 1980)
Veronica, 20.30-23.10 uur

In tegenstelling tot het later op de avond ook nog uitgezonden vervolg, is de eerste Blues Brothers-film een niet te missen klassieker. Vanaf de openingsscène, waarin de ene blues brother (Dan Aykroyd) de andere (John Belushi) uit de gevangenis haalt, dendert de film ruim twee uur voort met absurde scènes waarin de broers hun band bij elkaar proberen te krijgen voor een benefietconcert voor het weeshuis waarin ze zijn opgegroeid. Met onzinnige achtervolgingen. En vooral met aanstekelijk swingende muzikale intermezzi, die stuk voor stuk geschiedenis schreven, met hulp van grootheden als James Brown, Aretha Franklin en Ray Charles.

The Blues Brothers. Beeld Universal

Inside Man (Spike Lee, 2006)
RTL 7, 23.20-01.45 uur

Wanneer de cynische inspecteur Frazier (Washington) weinig verwachtingsvol zijn werkdag aanvangt, begint een aantal bankrovers aan de uitvoering van een goed voorbereide bankoverval. Wat volgt, is een slim steekspel tussen de gelouterde Washington en de sluwe Clive Owen, die een groot aantal medewerkers en klanten gijzelt. Regisseur Lee snijdt heen en weer tussen de superieur gecontroleerde actie in de bank en het zenuwachtige gedoe op straat - scherpschutters, nieuwsgierig publiek en cameraploegen. De politie, op zoek naar wat er zich binnen afspeelt en hoe ze daaraan een einde kan maken, wordt voor de voeten gelopen door Jodie Foster, een spindoctor die is ingehuurd door de bankdirecteur omdat er iets in een kluisje ligt wat per se geheim moet blijven.

Clive Owen in Inside Man. Beeld Universal
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden