Cassiers brengt vaste kern RO terug tot tien

Het RO Theater in Rotterdam krijgt onder de nieuwe artistieke leiding van Guy Cassiers een vaste kern van tien acteurs....

Van onze verslaggever

Hein Janssen

AMSTERDAM

Alize Zandwijk is benoemd tot vaste regisseur van het RO Theater en Ina Veen (al 17 jaar werkzaam in Toneelschuur Haarlem) totartistiek organisator. De acteurs Herman Gilis en Catherine ten Bruggencate zullen tot de vaste spelersgroep toetreden. Cassiers zelf zal in het seizoen 1998-1999 een toneelversie van Tolstojs Anna Karenina regisseren.

Dit zijn de belangrijkste plannen die Guy Cassiers met het RO Theater heeft. Maandag werd hij door het bestuur van het Rotterdamse gezelschap benoemd tot artistiek leider. Hij treedt op 1 augustus 1998 in dienst als opvolger van Peter de Baan en Koos Terpstra die onlangs wegens artistieke onenigheid werden ontslagen. Cassiers zal samen met zakelijk leider Martin Berendse de directie van het RO Theater vormen.

Volgens Cassiers wordt het volgend seizoen voor het RO Theater een overgangsseizoen. Cassiers: 'We gaan werken met tien vaste acteurs. Vanuit zo'n beperkte groep blijft er ruimte over om nieuwe mensen aan te trekken. Het is inderdaad zo dat het contract van een aantal van de huidige acteurs niet verlengd zal worden, maar dat betekent niet dat ze nooit meer bij het RO Theater te zien zullen zijn. We zullen zeker met gastacteurs blijven werken. Het zal niemand bevreemden dat ik aan de vaste kern graag Catherine ten Bruggencate en Herman Gilis zal toevoegen.'

Alize Zandwijk zal niet alleen vaste regisseur zijn, maar ook mede-verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de groep. Cassiers: 'Haar werk verschilt artistiek sterk van het mijne, maar er zijn ook overeenkomsten, bijvoorbeeld in hoe wij met de acteurs willen werken. Die dialoog kan voor het RO Theater interessant zijn.'

Ingrijpend is het plan van Cassiers om de grote zaalproducties van het RO Theater niet meer te laten reizen door het land. 'Nee, ik wil die producties maken op de maten en mogelijkheden van die prachtige Rotterdamse Schouwburg. Dat moeten dus echt groot gemonteerde producties worden, die je niet overal kunt neerzetten.'

'In overleg met Carol Alons, de directeur van de Rotterdamse Schouwburg, hebben we nu afgesproken dat die producties drie weken bij hem staan. Het is een gok, dat geef ik toe, maar die gok gaan we graag aan. Af en toe een verdwaalde avond in de schouwburg spelen zoals nu, dat is niet goed.'

Overigens zullen de producties die in het eigen theater van het RO worden gemaakt juist wel meer gaan reizen, omdat die qua techniek vaak kleinschaliger zijn.

Cassiers verwacht niet dat de huidige vaste regisseurs De Baan en Terpstra straks gastregisseur zullen worden. 'Als Alize twee producties maakt en ikzelf ook, dat is het seizoen al bijna vol. Bovendien willen we nieuwe plannen vooral uit het gezelschap zelf laten komen.' Op dit moment zijn de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen in volle gang. Vast staat dat Cassiers een tweeluik zal regisseren op basis van de roman Anna Karenina van Tolstoj.

Voordat Cassiers in Rotterdam begint, maakt hij eerst nog vier producties elders. Dat zijn Faust I bij het Zuidelijk Toneel, Faust II bij 't Barre Land en een productie in DeSingel Antwerpen. Zojuist is bekend geworden dat hij ook de regie zal doen van een productie in het Holland Festival 1998. Dat wordt Het Slachtjoch, de bewerking van een roman van de Ierse schrijver McCabe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden