Komedie

Cashback

Naakt in de supermarkt

Pauline Kleijer

Jongen wordt gedumpt door meisje. Jongen ontmoet nieuw meisje. Jongen en nieuw meisje zijn voor elkaar bestemd, en komen daar na wat omwegen zelf ook achter.

Cashback volgt de vertrouwde paden van de romantische komedie, maar de film heeft meer te bieden. De Britse regisseur Sean Ellis gebruikt zijn schematische opzet als kapstok voor een verhaal dat eigenlijk weinig met romantiek te maken heeft, en alles met jongensdromen.


Wanneer Ben (Sean Biggerstaff, bekend van een bijrol in de eerste twee Harry Potter-films) door zijn vriendin aan de kant is gezet, kan hij niet meer slapen. Hij besluit zijn doorwaakte nachten te gelde te maken in de plaatselijke supermarkt. Als vakkenvuller in de dodelijk saaie nachtdienst ontwikkelt hij een bijzondere gave: hij kan de tijd stilzetten.


Ben studeert aan de kunstacademie en heeft een speciaal oog voor vrouwelijk schoon. Dat is begonnen, denkt hij zelf, toen hij als kleine jongen werd blootgesteld aan de weinig preutse gangen van een Zweedse uitwisselstudente. Nu hij de wereld om zich heen kan bevriezen, benut hij de 'tijd tussen twee secondes' om nietsvermoedende vrouwelijke bezoekers van de supermarkt uit te kleden en na te tekenen. Tot hij oog krijgt voor Sharon, een zachtaardige caissière met lang blond haar en bruine ogen.


Cashback zit vol mooie meisjes, die allemaal op een of ander moment hun kleren kwijtraken. Het maakt de film tot een nogal puberaal sprookje, hoewel regisseur Ellis zijn best doet het geheel naar een hoger plan te tillen. Veel onderdelen van Cashback zijn charmant: het dromerige tempo, de droge humor, de verstilde tijdsequenties en de onbekommerde manier waarop de held van het verhaal verslag doet van zijn eigenaardigheden.


Maar het duurt allemaal wel lang. Ellis baseerde Cashback, zijn eerste speelfilm, op een korte film met dezelfde titel, hetzelfde onderwerp en dezelfde acteurs, waarmee hij in 2004 een Oscarnominatie in de wacht sleepte. De toevoegingen die de nieuwe Cashback oprekken tot een lengte van 90 minuten zijn niet altijd even geslaagd. Het onderlinge gegeit van Ben en zijn supermarktcollega's leidt tot niks, en de speling van het lot die van Ben een succesvol kunstenaar maakt, is wel erg ongeloofwaardig.


Toch overheerst bewondering voor de regisseur, die naam maakte als modefotograaf voor mannenbladen. Films als Cashback, met een typisch eigen smaak, geur en kleur, worden niet veel gemaakt. Ellis deed weinig concessies; hij verfilmde zijn eigen dromen.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden