Review

Caro Emerald wordt live steeds beter

AMSTERDAM - 'Wat ik voor jaar gehad heb, dat kun je je niet voorstellen', zei Caro Emerald tegen haar publiek, ergens aan het einde van het eerste van drie uitverkochte optredens in de Amsterdamse Music Hall.

Van onze verslaggever Menno Pot
Caro Emerald in de HMH. Beeld ANP Kippa
Caro Emerald in de HMH.Beeld ANP Kippa

De wapenfeiten zijn inderdaad indrukwekkend. Iets meer dan een jaar geleden verscheen Back It Up, het vriendelijke, op de jaren vijftig geënte popliedje dat haar doorbraak betekende. Daarna volgden een nog grotere hit (A Night Like This) en een debuutalbum (Deleted Scenes From The Cutting Room Floor) dat in Nederland al viermaal platina werd: 200 duizend verkochte exemplaren, het is tegenwoordig een onwaarschijnlijk verkoopcijfer.

Veelbelovende start
Ze kreeg een Europese EBBA-talentenprijs en maakte een veelbelovende start in het buitenland. Geen artiest werd dit jaar zo vaak op de Nederlandse radio gedraaid als Caroline Esmeralda van der Leeuw, zoals de 29-jarige Amsterdamse echt heet.
En nu dus de apotheose: driemaal 'HMH' uitverkocht.

Voor toeschouwers die haar eerder zagen optreden was het vooral interessant te zien of de zaakjes live inmiddels op orde zijn. Dat was tot dusver nog niet helemaal het geval. Met Emeralds vocalen is niets mis (ze heeft een geschoolde jazzstem), maar de omlijsting was nog wat weifelend en het ontbreken van een drummer ronduit fnuikend: het werd er wat bleek en houterig van, terwijl zwoelheid nu juist een vereiste is in Emeralds genre, nostalgische dansclubjazz met eigentijdse beat.

Hele verbetering
Voor de Music Hall-shows rekruteerde ze een drummer, en dat was al een hele verbetering: het geluid werd er steviger van, dynamischer ook, al mag er nog altijd losser gemusiceerd worden. Pas tegen het einde, toen Emerald op kousenvoeten een feestje met de zaal bouwde, leek de laatste schroom verdwenen.

Caro Emerald heeft een stijl gekozen die zowel muzikaal als qua aankleding consequent wordt doorgevoerd. De ouderwetse bandstand waarop het orkest plaatsnam, de kleding; het zag er allemaal geweldig uit, maar het bleek in de Music Hall ook een beetje een keurslijf dat elke verrassing uitsloot.

Een schande is dat niet. Je zult maar zo snel, en met zo weinig liedjes, een voorstelling van Music Hall-formaat in elkaar moeten draaien. Het was een heel stuk beter dan pakweg zes maanden geleden, en gezien Emeralds evidente talent is de rek er nog niet uit.

Caro Emerald. Music Hall, Amsterdam, 21 december. Herhaling: vanavond (uitverkocht).

null Beeld

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden