recensie Carnival Row

Carnival Row laat zien hoeveel de belangrijke streamingpartijen over hebben voor het maken van grote fantasy-series ★★★☆☆

Beeld Carnival Row

Carnival Row was lang een project waaraan de naam van Guillermo del Toro was verbonden, de Mexicaanse Oscarwinnaar en regisseur van klassieke fantasyfilms als Pan’s Labyrinth en The Shape of Water. Hij zou meeschrijven en de serie wellicht gaan regisseren. Maar Del Toro trok zich terug vanwege andere bezigheden - en daarmee is vermoedelijk ook wel wat magie aan dit project verloren gegaan.

Carnival Row laat zien hoeveel de belangrijke streamingpartijen over hebben voor het maken van grote fantasy-series. Allemaal zijn ze op jacht naar de heilige graal: een nieuwe Game of Thrones. Een langlopende serie die kijkers aan boord houdt, omdat ze niets willen missen en dus niet overlopen naar, we zeggen maar wat, Disney of Apple die in november met hun eigen streamingdiensten komen.

Carnival Row wordt niet de nieuwe Game of Thrones, hoeveel bakken geld er ook tegenaan zijn gegooid om een buitengewoon fraaie fantasywereld te creëren die het midden houdt tussen Victoriaans Londen en de Droomvlucht in de Efteling; dit alles opgenomen in Tsjechische filmstudio’s en landschappen. 

 De serie, met Orlando Bloom (Legolas!) en Cara Delevingne in de hoofdrollen, speelt zich af in een stad waar verschillende bevolkingsgroepen maar moeizaam en met groot wantrouwen samenleven. Cara Delevigne speelt Vignette Stonemoss (die namen!), een ‘fae’, een elfachtige verschijning uitgerust met een stel keurig weggevouwen vleugels, als een reusachtige libelle. We treffen ook kobolden en Pucks, een groep die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen runderen en mensen, met vervaarlijke hoorns en onberispelijke manieren.

Carnival Row

Met Orlando Bloom, Cara Delevingne, Simon Mc Burney

Te zien op Amazon Video Prime

De serie kent meerdere verhaallijnen. Er is een seriemoordenaar bezig, met een vermoedelijk bovennatuurlijke oorsprong; Orlando Bloom speelt politie-inspecteur Rycroft Philostrate (alweer: die namen!) die worstelt met een persoonlijk geheim, en ook nog eens verliefd is op fae Vignette.

Het ziet er fenomenaal uit – maar ook wat meer studioachtig dan grote voorbeelden Lord of the Rings en Game of Thrones, die zo fraai gebruikmaakten van verschillende natuurlijke omgevingen, van Nieuw-Zeeland tot Noord-Ierland. Dramatisch valt er niet zo veel te halen: tikkeltje zwaarwichtig acteren en net iets te veel potsierlijke dialogen. Misschien dat de fantasy van Carnival Road, met zijn verhalen over racisme, immigratie en politiek machtsmisbruik, te nadrukkelijk en belerend relevant voor deze tijd wil zijn.

Maar Amazon Prime Video heeft meer ijzers in het vuur. Het bedrijf (een van de grootste ter wereld) heeft naar verluidt meer dan tweehonderd miljoen voor de serierechten van Lord of the Rings betaald. Als LOTR dan niet de nieuwe GoT wordt, dan weet echt niemand meer wat werkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden