Recensie (klassiek)Cappella Amsterdam

Cappella Amsterdam laat je kennismaken met de zeldzaam expressieve kracht van Giaches de Werts werk ★★★★☆

Jammer dat uitgerekend het motet waarop de opgevoerde mis is gebaseerd werd geschrapt.

Dirigent Daniel Reuss.Beeld Marco Borggreve

Wie de naam Giaches de Wert niet kent, hoeft zich niet te schamen. Of misschien toch wel? De componist die een generatie voor Monteverdi leefde, van 1535 tot 1596, gaf leiding aan de hofkapel in Mantua toen Monteverdi daar als broekje net kwam kijken. Zijn muziek klinkt door in de werken van zijn veel beroemder geworden leerling. Het leven van de Vlaamse Italiaan is zo rijk aan afgunst, overspel en intriges dat je er een Netflix-serie aan zou kunnen wijden.

Zijn vijfdelige Missa Transeunte Domino wordt vrijwel nooit meer gezongen. In de Michaelkerk in het Utrechtse plaatsje Schalkwijk lieten Daniel Reuss en twaalf zangers van Cappella Amsterdam je kennismaken met de zeldzaam expressieve kracht van het werk. Verspreid over de avond klonk telkens opnieuw een deel van de mis. Met weelderige polyfonie, donkergekleurde harmonieën en chromatiek laat Giaches de Wert horen dat hij zijn tijd ver vooruit is. Jammer dat uitgerekend het motet waarop de mis is gebaseerd, Transeunte Domino, uit het programma werd geschrapt.

De misdelen werden afgewisseld door andere sacrale werken van zijn hand. Stuk voor stuk maken ze duidelijk hoe ingenieus hij de betekenis van tekst voelbaar kon maken in zijn muziek. Een van de hoogtepunten was Vox in Rama, waarin de stem van de bijbelse Rachel in een gloeiend dalende lijn treurt over Bethlehems kinderen, die door Herodes zijn vermoord.

De werken van Giaches de Wert werden omlijst door twee stukken van de Estse componist Arvo Pärt (1935). In zijn Magnificat, geschreven voor een vredesconcert na de aanslagen in Madrid, vijftien jaar geleden, lieten de zangers de dissonanten pijnlijk schroeien. Vervolgens werkten de open samenklanken in Reuss’ trage tempo als een lange, bevrijdende meditatie.

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss: Giaches de Wert, Arvo Pärt. Klassiek. Schalkwijk, Michaelkerk, 21 maart.