Cape van Zorro even uit de mottenballen gehaald

Beroemde attributen uit films van Walt Disney worden voor het eerst tentoongesteld. De strijd om de aandacht van het publiek dwingt tot nieuwe openheid.

Een historisch filmscript lag de afgelopen vijftig jaar in een la op een onbekende plek. Vorige maand wekte een archiefmedewerker van The Walt Disney Company het uit een diepe slaap.

Met witte handschoenen opende archiefmanager Becky Cline voorzichtig een kist met daarin het met juwelen belegde script dat werd gebruikt in de openingsscène van Sleeping Beauty, de tekenfilmklassieker uit 1959. ‘We moeten hier heel erg voorzichtig mee zijn’, fluisterde Cline.

Het script zal samen met vele andere voorwerpen uit Disneyfilms, lang verscholen achter slot en grendel, figureren in een buitengewone, en uitzonderlijke korte, expositie van memorabele spullen. De tentoonstelling opent donderdag en is de rest van het weekeinde te zien in het Anaheim Convention Center in Zuid-Californië. Onder de objecten bevindt zich de ‘Coonskin’-pet die Fess Parker droeg als Davy Crockett, en die destijds tot een landelijke rage leidde. Ook het ‘Mouseketeer-shirt’ van Annette Funicello, een kostuum uit de televisieserie Zorro uit 1950 en de ster op vier wielen uit The Love Bug maken deel uit van de collectie.

Er zijn op Treasures of the Walt Disney Archives ook ‘modernere’ artikelen te zien, zoals Miley Cyrus’ blonde ‘Hannah Montana’ pruik en voorwerpen uit het kantoor van Walt Disney zelf, waaronder een ouderwetse draaischijftelefoon.

Met de tentoonstelling neemt Disney een voorschotje op een eigen versie van Comic-Con International. Deze grote jaarlijkse bijeenkomst voor fans van strips en sciencefiction is een belangrijk evenement op de kalender van Hollywood. Disney probeert dit deze week te evenaren met de D23 Expo (de studio’s begonnen in 1923) in Los Angeles, waarin het bedrijf zijn producten zal aanprijzen. Er worden zeker dertigduizend bezoekers verwacht.

De expositie is duidelijk een publiciteitsstunt van Disney, een teken van de veranderende houding van het bedrijf, dat de hete adem in de nek voelt van concurrenten als Nickelodeon en DreamWorks Animation.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden