Cannes: Nederlandse regisseurs zijn vrijwel onzichtbaar en Netflix is een nieuwkomer

De jubileumeditie van 's werelds belangrijkste filmfestival is begonnen. Met vier keer La Kidman en alvast een tepel uit de nieuwe Verhoeven.

De jubileumeditie van het filmfestival in Cannes.

Het is een klein genoegen in een mager jaar voor de Nederlandse filmmakers: de tepel van een lesbische, 17de-eeuwse non, half verscholen achter haar witte habijt. Lonkend naar dagjesmensen, op de kolossale filmposter van de nog op te nemen nieuwe speelfilm van Paul Verhoeven. Die gaat hier deze week in de voorverkoop voor distributeurs, tijdens het filmfestival van Cannes. Blessed Virgin luidt de titel, naar het boek van de Amerikaanse Judith C. Brown, op basis van een script van Gerard Soeteman.

Daar moeten we het zo'n beetje mee doen, wat betreft de Nederlandse inbreng. Marc van Warmerdam reist nog af, als coproducent van de naar de Palme d'Or meedingende Oekraïner Sergei Loznitsa. Bert Haanstra's gerestaureerde klassieker Spiegel van Holland (1951) wordt vertoond. En diep in het officiële programma, de cinéfondation-sectie, presenteert Stijn Bouma (26) zijn korte film Lejla. Anders dan vorig jaar, toen critici jubelden over Verhoevens Elle en The Red Turtle van Michael Dudok de Wit, zijn Nederlandse regisseurs dit jaar in Cannes vrijwel onzichtbaar.

De huidige editie kent een significante verschuiving: de opwachting van betaalzender en nieuwkomer Netflix. Meteen met twee speelfilms in de competitie voor de Gouden Palm, die ultieme prijzenkast voor de filmkunst. Goed voor een rel vooraf, daar de festivalleiding veronderstelde dat beide Netflix-films in Frankrijk voor de vorm ook eventjes in de bioscoop zouden verschijnen. Niet dus: de Franse bioscoopinstantie leende zich niet voor zo'n excuus-release.

In het officiële programma, de cinéfondation-sectie, presenteert Stijn Bouma (26) zijn korte film Lejla.

Netflix-film

Netflix, dat zijn film Okja (zie trailer na het artikel) eind juni in 190 landen vrijgeeft op de eigen zender, wenst zich niet te schikken naar de protectionistische Franse wetgeving, die stelt dat een in de bioscoop uitgebrachte film in Frankrijk pas drie jaar later op een onlineplatform mag worden aangeboden.

Naar Okja van regisseur Bong Joon-ho wordt uitgekeken. In gesprek met filmblad Variety schamperde de Zuid-Koreaanse cineast over de kritiek op Netflix. Netflix gaf Bong volledige creatieve vrijheid en een royaal budget van 50 miljoen dollar.

Dat de jury de hoofdprijs niet snel aan zo'n film zal geven, gonsde al rond. De juryvoorzitter van deze editie, Pedro Almodóvar zei: 'Persoonlijk voel ik er niet voor de Palme d'Or te geven aan een film die vervolgens niet wordt vertoond op groot doek.'

Van welke films wordt veel verwacht in Cannes?

Het 70ste festival van Cannes is begonnen. Het Franse filmfestival vindt dit jaar plaats van 17 tot 28 mei. Over welke films gaat zeker gesproken worden? Wat zijn de grote kanshebbers op de prestigieuze Gouden Palm? Filmredacteur Bor Beekman van de Volkskrant zet vijf opmerkelijke films op een rij.

Openingsfilm

De openingsfilm van Arnaud Desplechin, woensdag, blijft buiten de competitie. Niet vreemd: Les fantômes d'Ismaël is een oeverloos praatdrama. Wel met de Franse acteursaristocratie: Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg en Mathieu Amalric.

De grote belofte Happy End gaat zondagavond in wereldpremière. De twaalfde speelfilm van Michael Haneke gaat over een bourgeoisgezin te Calais dat te maken krijgt met de vluchtelingencrisis. De 75-jarige Oostenrijker won met zijn beide vorige films en mokerslagen (Das weisse band, Amour) de Palm. Een derde overwinning zou een record zijn; geen filmer ging Haneke voor.

Bloempotten

Nergens wordt zo veel gefilmd als in Cannes, letterlijk. 550 kunstig verstopte camera's registeren elke beweging in de Franse badplaats. Ook zijn er vierhonderd metershoge bloempotten geplaatst, die moeten verhinderen dat iemand op het publiek inrijdt. Ook nieuw: de beveiligingspoortjes bij de entree van de zalen. Alweer bijna vertrouwd: de militairen met mitrailleurs.

Toch is de concurrentie geducht. Zo is er het scheidingsdrama Loveless van de Rus Andrej Zvjagintsev, die imponeerde met zijn weergaloos geacteerde en met wodka overgoten vorige speelfilm Leviathan (2014, Oscarnominatie).

De Amerikaanse vakbladen lieten al weten te hopen op veel echte sterren. Gelukkig is er Nicole Kidman (49), nu al uitgeroepen tot reine du festival, die gedurende vier aaneengesloten dagen een rodelopermarathon aflegt. Opdravend als actrice in drie speelfilms: The Beguiled (van Sofia Coppola), The Killing of a Sacred Deer (Yorgos Lanthimos), How to Talk to Girls at Parties, én in het nieuwe, tweede seizoen van de misdaadserie van Jane Campion, Top of the Lake: China Girl. En er mag commotie worden verwacht, als de romanverfilming Based on a True Story in première gaat, van de immer voortvluchtige 83-jarige cineast Roman Polanski.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden