Reportage Film

Cannes leeft op met de première van liefdesdrama Cold War, en Paul Verhoeven zoekt er distributeurs voor zijn lesbisch nonnendrama

In Cannes leeft de competitie op met de première van Pools liefdesdrama Cold War. En Paul Verhoeven is er ook, om distributeurs te zoeken voor zijn nieuwe film, een lesbisch nonnendrama.

Acteur Tomasz Kot, regisseur Pawel Pawlikowski, actrice Joanna Kulig, acteur Borys Szyc, producer Tanya Seghatchian, producer Ewa Puszczynska en cinematograaf Lukasz Zal, bij de 71e editie van het Cannes Film festival. Beeld Getty

Een film met religie en erotiek verkoopt zichzelf, zou je zeggen. Paul Verhoeven, op bliksembezoek in Cannes om de internationale distributie van zijn speelfilm over de 17de-eeuwse lesbische non Benedetta Carlini te regelen, lacht zijn parelwitte tanden bloot. ‘Ja, nonnenseks! Dat is écht een categorie, ook op internet. Het bestaat.’

De 79-jarige regisseur zit op een hotelterras aan de boulevard Croisette, keurig gekleed. Arnold Schwarzenegger, die een paar jaar geleden nog boven op een tank gezeten over diezelfde Croisette rolde ter promotie van The Expendables 3, wees Verhoeven er ooit op hoe belangrijk dat toch was: aandacht. ‘Na het draaien van Total Recall zei Arnold: 'Paul, we hebben nu die film gemaakt, dat is het allerbelangrijkste, maar misschien nét zo belangrijk is de publiciteit, daar moeten we net zo veel tijd aan besteden. Dat heb ik altijd onthouden.’

Cold War van Pawel Pawlikowski Beeld RV

Zo dadelijk gaat Verhoeven weer in gesprek met allerlei geïnteresseerde partijen, samen met zijn Franse producent Saïd Ben Saïd en actrices Virginie Efira (de buurvrouw in Verhoevens vorige film, Elle) en Charlotte Rampling, die te zien zullen zijn in Verhoevens zeventiende speelfilm, Benedetta. De opnamen staan gepland voor deze zomer. Het script is gebaseerd op het boek Immodest Acts van historicus Judith C. Brown, over de omwille van haar seksualiteit opgesloten en volgens de kerk door boze geesten bezeten Italiaanse non. ‘Judith Brown stuitte min of meer toevallig op die geschiedenis, in de staatsarchieven van Florence’, zegt Verhoeven. ‘Het is een serieus verhaal. Het is niet zo dat ik het link aan #MeToo, of Trump, maar de film gaat wél door een filter natuurlijk. Dat filter ben ik. Je benadert zo’n verhaal niet alleen met wat je eerder in je leven hebt meegemaakt, maar ook met wat je nú voelt, die bedreigingen die je nu ziet.’

Job ter Burg (Elle, Brimstone) is weer zijn editor, maar Verhoeven zal geen Nederlandse acteurs inschakelen. ‘Helaas, maar als je met Franse staatssteun werkt, willen ze niet dat er andere nationaliteiten op de set staan, behalve ik dan. En Charlotte Rampling woont in Frankrijk, die heeft een dubbele nationaliteit, dacht ik.'

Tijdens de geplande draaiperiode wordt hij 80. De oud-wiskundestudent: ‘Ja, dat is het gevolg van dat tientallenstelsel. Als je daar twaalftallen van maakt, zit ik ergens in de zestig. De Portugese regisseur Manoel de Oliveira, die in 2015 op 106-jarige leeftijd overleed, filmde gewoon door tot zijn dood, hoor.'

Het goede nieuws: de knallende koppijn die Verhoeven kwelde tijdens de voorbereiding op Elle, steekt nu niet op. ‘Pas toen ik merkte dat ik het aankon, dat regisseren in het Frans, zakte de pijn weg. Er was al van alles onderzocht, maar het was niks, gewoon angst.’ Ook in Benedetta (die buiten Europa Blessed Virgin zal gaan heten) wordt Frans gesproken. ‘Maar nu ben ik daar niet meer bang voor.’ Precies over een jaar moet zijn nonnenfilm in première gaan, hier in Cannes. ‘Dat is het plan.’

Pawel Pawlikowski (60) won in 2015 de Oscar voor beste niet-Engelstalige film met zijn ‘nonnenfilm’ Ida, waarin een jonge Poolse vrouw moet kiezen tussen een leven binnen of buiten het klooster. Ida was gefilmd in magnifiek zwart-wit, net als het nieuwe drama van de regisseur, die het niveau van de competitie om de Gouden Palm kort voor het eerste festivalweekend flink opvoert. Cold War is een wervelend en grimmig drama over de fatale liefde tussen de dirigent en zangeres van een volksdans- en zanggroep, in het communistische Polen van de jaren vijftig. Pawlikowski, gevraagd waarom het leven onder dat regime zich zo goed leent voor een liefdesdrama: ‘Omdat er zo veel obstakels waren, toen. Ook is er nu, in deze tijd, zo veel afleiding: telefoons, overal beelden. Het is nauwelijks nog voor te stellen dat twee mensen enkel nog oog voor elkaar hebben.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.