Cannes: de grote films, de rode loper en de schandaalreflex

Dag zeven van het filmfestival in Cannes is alweer even op gang. Een week lang rode lopers, beroemdheden, premières, kanshebbers op de Gouden Palmen en grote en minder grote films. De eerste recensies zijn gepubliceerd.

Brad Pitt, voorafgaand aan de première van zijn nieuwe film Tree of Life.Beeld bruno

Brad Pitt, Terrence Malick en Tree of Life
Rondom de eventuele komst van filmsterren van het kaliber Brad Pitt zijn altijd flink wat vraagtekens. Komt hij wel of niet? Hij kwam. En wel voor de nieuwe film van regisseur Terrence Malick (Badlands, A New World, The Thin Red Line), die zo mensenschuw is dat hij Pitt vandaag de persconferentie liet doen.

Belangrijker: hoe was zijn nieuwe film?

Tree of Life gaat over een alledaagse Texaanse familie, die het paradijs op aarde gevonden lijken te hebben, maar dat paradijs zien afbrokkelen tot smeulende asresten. Verweven met niets minder dan de ontstaansgeschiedenis van het leven zelf - Malick schuwt de grote thema's niet. Pas de vijfde grote film van de regisseur in veertig jaar, en een 'buitengewone film', zegt recensent Xan Brooks van de Britse krant The Guardian. 'Schaamteloos spiritueel hier en daar, romantisch. Een film die hier en daar bijna belachelijk is, maar altijd subliem.'

Malick is er niet, en toch is hij het gesprek van de dag in Cannes, schrijft de New York Times. Tree of Life lijkt dan ook een grote kanshebber voor een Gouden Palm.

Pirates

Van een heel andere orde: het vierde deel in de Pirates of the Carribean-reeks, On Stranger Tides. Nog spectaculairder, nog meer over de top, én in 3D. Een film als een rit door een pretpark, meldt The Guardian. Leuk, spannend, maar wel elke keer hetzelfde. Dezelfde verhaallijn, hetzelfde uitzicht, na de vierde keer gaat de spanning er wel af, is de teneur van de reacties op de première van dit vierde deel. Zal het ongetwijfeld goed doen aan de kassa.

Schietpartij

We need to talk about Kevin beleefde ook zijn premiere in Zuid-Frankrijk. De film van regisseur Lynne Ramshy gaat over een een 16-jarige jongen die besluit om zijn klasgenoten dood te schieten met een pijl en boog. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Lionel Shriver. Het is één van de films die is genomineerd voor de Gouden Palm.

Drama
'Het is een actueel thema, vooral in Nederland zo kort na het drama in Alphen aan den Rijn', zegt Volkskrant-recensent Bor Beekman. 'De jongen krijgt op jonge leeftijd een speelgoed-pijl en boog van zijn vader, zo'n onschuldig ding met een zuignapje. Daarmee leert hij schieten. Uiteindelijk komt de jongen op zijn zestiende tot zijn afschuwelijke daad.'

Beekman: 'Wat vooral zo bijzonder is aan de film, is dat de relatie tussen de dader en zijn moeder centraal staat. Die blijkt nogal gecompliceerd in elkaar te zitten. De moeder voelt zich achteraf heel verantwoordelijk voor het gedrag van haar zoon, en vindt zelfs dat ze ervoor gestraft moet worden. Actrice Tilda Swinton zet haar uitstekend neer.'

Code Blue

Tegen de achtergrond van al deze grote premières was er ook een Nederlandse vertoning, en wel van Code Blue, van Urszula Antoniak. 'Pas op: deze film kan pijn doen', was er te lezen op A4-tjes voor de ingang van de filmzaal. 'Het overgrote merendeel van de afgeladen zaal applaudisseert enthousiast, en vindt de pijn die Code Blue aanricht in elk geval dragelijk', schrijft Beekman. 'De schandaalreflex hoort bij Cannes; zonder geschokte weglopers of flauwvallers is een festivaleditie niet compleet. Lars von Trier, doorgaans goed voor wat oproer, presenteert later deze week nog wel zijn sciencefictiondrama Melancholia, maar die film schijnt naar de standaarden van de Deense filmer opmerkelijk conventioneel te zijn.

'Het idee voor Code Blue komt voort uit een van mijn eigen ervaringen, toen ik iemand assisteerde bij diens sterven', zegt Antoniak, tijdens de persconferentie in de tent van de Quinzaine des Réalisateurs, het prestigieuze bijprogramma van het festival waarvoor haar film geselecteerd is.

In het dialoogarme, sterk geacteerde en met veel precisie gefilmde Code Blue staat een contactgestoorde verpleegster (gespeeld door de Belgische actrice Bien de Moor) dichter bij de dood dan bij het leven. Intimiteit beleeft ze enkel als ze haar terminale patiënten eigenhandig over de drempel helpt, waarbij ze de ziekenhuisreglementen negeert.'

Jodie Foster, in Cannes voor haar nieuwe film The Beaver.Beeld afp
Johnny Depp, in deel 4 van de Pirates of the Carribean-reeks ook hoofdrolspeler als Jack Sparrow.Beeld bruno
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden