recensiepop

Callahan's nieuwe album neemt ons in even simpele als treffende bewoordingen mee in zijn recente leven ★★★★☆

Shepherd in a Sheepskin Vest, Bill Callahan

Shepherd in a Sheepskin Vest, Bill Callahan

Pop

★★★★☆

Drag City/V2

In de zes jaar tussen Bill Callahans vorige plaat Dream River en zijn nieuwe album Shepherd in a Sheepskin Vest trouwde de zanger en werd hij vader. In twintig prachtige liedjes probeert de Amerikaan, die vanwege zijn sonore, gedragen stem vaak de ‘Leonard Cohen van de indie’ wordt genoemd, grip te krijgen op zijn nieuwe situatie.

‘Giving birth nearly killed me’, zingt hij in Son of the Sea. Bijna was de muzikant in hem dood, bedoelt hij. Maar het vaderschap zou hem uiteindelijk juist stimuleren tot een creatieve uitbarsting. Dat leidde tot een lang album, dat gerekend mag worden tot het beste werk van Callahan (52), die al een kleine dertig jaar platen maakt. Aanvankelijk onder de naam Smog, waarvan het wat krakerige, lofi cassettebandjesgeluid terugkomt in het openingsnummer Shepherd’s Welcome: ‘Well it’s been such a long time/ Why don’t you come on in?’ De sfeer is gezet. Sobere, trage liedjes. Geen woord en geen noot te veel. Callahan neemt je in even simpele als treffende bewoordingen mee door zijn recente leven. Geestig: ‘Like motel curtains, we never really met’, maar ook aangrijpend zoals in Circles, over de recente dood van zijn moeder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden