Café de Liefde

Oké, de VPRO liep dan ooit Keuringsdienst van Waarde en Klootwijk aan Zee mis. Maar ze hebben daar nu wel mooi Café de Liefde tegenover gezet, hun eigen keuringsprogramma voor consumenten van liefde, lust en moderne relaties....

Wim de Jong

Café de Liefde begon als VPRO-website, maar is nu uitgebreid naar een televisieserie van zes afleveringen waarin heel uiteenlopende Nederlanders hun wensen, problemen en huidige activiteiten op het liefdesfront voor de camera in kaart brengen.

Bejaarde stellen verklaren hun jarenlange geluk. De ideale vader en echtgenoot doet zijn geheim voor andere mannen uit de doeken. Jonge, allochtone vrouwen leggen uit welke voorwaarden zij aan verkering stellen. Cosmo-girls, Viva-meisjes en hoogopgeleide singles filosoferen hardop over de vraag waarom ze zo moeilijk aan de bak komen. En lesbo’s, vega’s, kandidaat-Bewust Ongehuwde Moeders en oudere dames gaan in op de barrières die zij ondervinden bij het daten.

Dan zijn nog lang niet alle ingrediënten van Café de Liefde opgesomd, want in de vijftig minuten die elke aflevering duurt, komen ook wetenschappers over het onderwerp aan bod, leveren bloggers en vloggers van de website hun eigen (originele) tv-bijdragen, en worden er specifieke thema’s uitgediept: waar op internet vind je de bedkandidaat of huwelijkspartner waarnaar je op zoekt bent, hoe dynamisch blijft de langdurige verhouding, wat zijn de voor- en nadelen van vreemdgaan, wat is bindingsangst, enzovoort. En een en ander gebracht in een dusdanig tempo, met zoveel afwisseling en met zo’n aanstekelijke openheid en positivisme dat je tot het eind geboeid en geamuseerd blijft.

Café de Liefde biedt het tv-equivalent van de intensieve aandacht die tijdschriften als Libelle, Opzij, Margriet, Viva, JAN, Yes, Esquire, HP/De Tijd en Volkskrant Magazine al jarenlang met succes aan het gevoelsleven van mannen, vrouwen en relaties wijden.

Eindelijk komt de televisie in dit opzicht langszij, met dank aan bedenker en maker Bram van Splunteren. Met Zijn of azijn?, Het Geluk van Nederland en De club van 100 beet hij zich de afgelopen seizoenen, dwars tegen alle kritiek in, vast in televisie over persoonlijk geluk en experimenteerde hij met de multimediale aanpak van dat onderwerp. Café de Liefde vormt er de kroon op.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden