Cabaretier Nijland spaart niemand in zijn hilarische show

Afgeven op collega’s? Niet chic, maar wel ontzettend grappig. Theo Nijland lucht zijn hart in Masterclass, zijn nieuwe voorstelling over het Nederlandse lied....

Merijn Henfling

Dodelijk is zijn analyse van Bløfs Aan de kust, hilarisch zijn selectie van covers van Telkens Weer, gevat zijn mening over het chanson van Wende Snijders. Veel mensen waarderen chansons vanwege de ‘fonetische bedwelming van het Frans’, stelt Nijland, maar verstaan doen ze ze niet. Ter illustratie zingt hij een recept voor bouillabaisse, dat door het Frans inderdaad prettig in het gehoor ligt.

Nijland keert zich tegen de hypocrisie van het artiestenvak. Ruimhartig geeft hij toe zelf niet de status te hebben van de artiesten die hij als mindere goden ziet. Nijland kent zijn plek: als singer/songwriter van nadenkliedjes in de marge. Zijn eigen nummers zijn poëtisch en komisch dankzij hun tegendraadsheid. Wie verzint nu een liedje waarin honderd bekende homo’s worden opgesomd? Geërgerd: ‘Vroeger had je maar één nicht, dat was Albert Mol.’

Gelukkig verzandt hij niet in gemekker. Hij vindt Willeke Alberti’s Telkens Weer wél oprecht en verklaart zijn liefde aan het repertoire van Herman van Veen. Zonder een greintje ironie zingt hij Van Veens klassieker Ik hou van jou: ingetogen en intens tegelijk. Want dat zouden we bijna vergeten te vermelden: Nijland heeft een prachtstem. Of hij nu zingt of spreekt: deze man moet worden gehoord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden