Recensie Cabaret

Cabaretier Beuving lost hoge verwachtingen in met knappe grappen en puntgave liedjes (vier sterren)

cabaretier Jan Beuving in 'Rotatie' Beeld Jaap Reedijk

Rotatie door Jan Beuving. 
Regie: Geert Lageveen.
15/11, De Kleine Komedie Amsterdam.
Tournee t/m 23/2.

Aan de rand wordt het interessant, schijnen wiskundigen graag tegen elkaar te zeggen. Vandaar dus dat cabaretier en wiskundige Jan Beuving zich op diverse randen en grenzen richt in zijn schitterende tweede soloprogramma Rotatie. In een van de talloze, intelligente cabaretliedjes vol bijzonder rijm (en met knappe muziek van pianist Tom Dicke) gaat het over een man die aan de rand van het ravijn staat en overweegt te springen. In conferences gaat het over de zo lastig te trekken grens tussen Randstad en provincie, of over die tussen de echte wereld en de kunst.

Jan Beuving (36) oogstte de afgelopen jaren lof met cabaretvoorstellingen vol bètawetenschap en de bijbehorende slimme feitjes en nerdhumor. Zijn eerste soloprogramma Raaklijn (2016) ging over de raakvlakken tussen wiskunde en maatschappij. Het leverde hem de Neerlands Hoop op, de prijs voor cabaretier met het grootste toekomstperspectief.

cabaretier Jan Beuving in 'Rotatie' Beeld Jaap Reedijk

In Rotatie lost Beuving de hoge verwachtingen in, maar nog interessanter is dat hij halverwege een draai maakt, juist weg van de exacte wetenschappen en de intellectuele benadering. De eerste helft wordt gevuld met slimme observaties en grappige liedjes over o.a. de zegeningen van de algebra. Er worden nogal veel ditjes en datjes besproken, waarbij Beuving bijvoorbeeld lang doorgaat op zijn vroege uitschakeling in tv-quiz De slimste mens. De vele woordgrappen (zoals de uitleg van het verschil tussen Waterlooplein en waterlooplijn) zijn knap gevonden, al zal een deel van het publiek ze te flauw vinden.

Kantelpunt

Gaandeweg draait de voorstelling meer richting het gevoel. Het kantelpunt zit bij het lied Gerrit, het hoogtepunt van de avond. Hierin zingt Beuving over een oude boer die zijn ervaring en intuïtie inzet als de gezondheid van zijn kleinkind gevaar loopt. Het is haast een novelle in liedvorm, prachtig van taal en mooi gezongen. Het lied speelt niet op het intellect, maar ontroert.

Pianist Tom Dicke (l) en cabaretier Jan Beuving (r) in 'Rotatie' Beeld Jaap Reedijk

Daarna wordt Beuving ook persoonlijker als hij vertelt over zijn met een hazelip geboren dochtertje. Hij koppelt dit verhaal aan het duizelingwekkende kunstwerk Prentententoonstelling van M.C. Escher. Langzaam blijkt dat Beuving een voorstelling heeft willen maken over perfectie en imperfectie, over de grens tussen het inzetten van wetenschap en de natuur zijn gang laten gaan. Op de plek van ‘natuur’ zou je ook ‘kunst’ kunnen invullen, want Beuving maakt hier duidelijk dat hij de kunst verkiest boven de exacte wetenschap.

Zo zijn we getuige van een erg knap opgebouwd programma, waarin zelfs de ditjes en datjes uit het begin nog op geestige wijze terugkeren. Jan Beuving weet exact hoe je een cabaretprogramma in elkaar steekt, en laat daarin zijn puntgave liedjes de hoofdrol spelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.