Recensie Cabaret

Cabaretduo Matroesjka wil te veel tegelijk in hun nieuwe voorstelling Brainwash (twee sterren)

Cabaretduo Matroesjka, met Lisa Loeb (links) en Janneke Rinzema Beeld Alysha Clemens

‘Heb jij je pilletje wel genomen, Lisa?’ Na een lange reeks typetjes en liedjes stapt Janneke Rinzema ineens uit haar rol, om aan collega Lisa Loeb te vragen of zij haar antidepressiva al heeft geslikt. Dankzij die medicatie kan het cabaretduo Matroesjka nu weer optreden. De geplande première van hun tweede voorstelling Brainwash in oktober 2017 werd afgeblazen toen Loeb een burnout kreeg. Een jaar later is Loeb weer op de been en kan Brainwash alsnog in première gaan, nu met Loebs depressie als verhaallijn.

De blonde Loeb (29) en brunette Rinzema (30) spelen en zingen vol overgave in Brainwash, maar dit overvolle programma bezwijkt helaas al snel onder zijn eigen ambities. Niet alleen moet Loebs depressie voor spannende interactie tussen de twee vrouwen zorgen, ook moeten er zoveel mogelijk urgente maatschappelijke kwesties worden verwerkt in scènes en liedjes. De islam, het vaccinatiedebat, vrouwen in topfuncties, sekstoerisme in Afrika, de almacht van Google. Het wordt allemaal van stal gehaald, maar er wordt maar weinig zinnigs over gezegd. De acts zijn zelden origineel: neem de snackbar-sketch waarin absurde snacks (een ‘Gilles de la kroket’ of ‘broodje necrofilet americain’) worden besteld. Het is een flauwe variant op bekende acts van o.a. De Vliegende Panters en Mike & Thomas.

De vele liedjes zijn doorgaans van lekkere muziek met moderne beats voorzien, maar de samenzang van Loeb en Rinzema klinkt in Brainwash nogal eens schel en eentonig. Dit duo wil simpelweg teveel tegelijk: als de vrouwen het nu eens wat rustiger aan zouden doen, en één verhaallijn zouden kiezen om grondig uit te werken. Dat zou al een hoop schelen.

Matroesjka, met Lisa Loeb (links) en Janneke Rinzema Beeld Alysha Clemens

Brainwash ** door Matroesjka. Tekst, muziek en spel: Lisa Loeb en Janneke Rinzema. Regie: Titus Tiel Groenestege. De Kleine Komedie Amsterdam, 19/10. Tournee t/m 10/5/19.