Drama

C.R.A.Z.Y.

De soundtrack vertelt het verhaal

'Zo lang ik me kan herinneren, heb ik een hekel aan kerstmis gehad' is de eerste zin van het drama C.R.A.Z.Y. van de Canadese regisseur Jean-Marc Vallé. Een variatie op de openingszin van Goodfellas van Martin Scorsese - 'zo lang ik me kan herinneren, wilde ik gangster worden' - die goed op zijn plaats is.


Vallée maakte dan wel geen misdaadfilm, maar heeft zich toch duidelijk door Scorseses film laten inspireren. Zijn in Quebec opgroeiende hoofdpersoon Zac wordt in verschillende decennia gevolgd, en precies zoals in Goodfellas wordt popmuziek daarbij gebruikt als het perfecte middel om tijdperken op te roepen - de muziekrechten hebben de filmmakers een kapitaal gekost.


Emmenez-moi van Charles Aznavour is het ouderwetse chanson die bij de vader van Zac hoort, het lied dat hij meezingt als hij met zijn zoontje van zes naast zich in de auto zit en dat hij in later jaren op verjaardagen en met kerst zal blijven playbacken. Een nieuwe tijd breekt voor de jongen aan met Sympathy for the Devil van the Rolling Stones aan het eind van de jaren zestig, David Bowie draait Zac als hij in de jaren zeventig zijn androgyne kant ontdekt. Het discotijdperk begint ten slotte met de synthesizers van Giorgio Moroders From Here to Eternity.


En niet alleen de sfeer wordt door de muziek bepaald, ook de knappe opbouw is er het resultaat van - regelmatig lijken de scènes precies een nummer lang te zijn. C.R.A.Z.Y. is een film van korte fragmenten, puntige episodes die vaak tijdens familiebijeenkomsten plaatsvinden, met een steeds wisselende thematiek. De religieuze obsessies van zijn sentimentele moeder, de ruzies met zijn grote broer en diens drugsgebruik, Zacs twijfels over zijn homoseksuele gevoelens.


De verbinding tussen die ideeën is de voortdurende botsing in de film van de jongen met zijn vader, een rol van Michel Coté. Hij zet een stoere familieman neer die met een mengeling van liefde, onbegrip en afkeer naar de ontwikkeling van zijn zoon kijkt, en die een mooie tegenhanger vindt in de kwetsbare Marc-André Grondin als Zac. Het zijn vooral hun confrontaties die diepgang geven aan de vlotte en speelse buitenkant van C.R.A.Z.Y.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden