Buma-directeur Van Limpt waadt in geur van decadentie

'Zuinig aan doen' vertaalt zich in een golfabonnement van 42.500 euro

Bij zijn aanstelling zat Buma/Stemra verlegen om een directeur die het bezoedelde imago van de auteursrechtenorganisatie kon oppoetsen. Nu, anderhalf jaar later, blijkt Wim van Limpt er een buitenissig uitgavenpatroon op na te houden.

'Sit and drink Pennyroyal Tea', zong Nirvana-zanger Kurt Cobain ooit.

Dat directeur Wim van Limpt van Buma/Stemra graag golft, is geen geheim. Hij zet er vaak foto's van op zijn Instagram-account, zoals op 11 augustus dit jaar. 'Great weather to hit some balls.' Maar wat de tienduizenden leden van de auteursrechtenorganisatie niet weten, is dat zij het 42.500 euro kostende golfabonnement - 'corporate membership' - van de directeur betalen.

De 44-jarige Van Limpt werkt aan zijn handicap op golfclub The Dutch, bij het Gelderse Spijk. De kans dat hij hier de bij Buma/Stemra aangesloten componisten, tekstschrijvers en tekstdichters tegen het lijf loopt, is niet zo groot. The Dutch is een exclusieve, besloten club. Een lidmaatschap is peperduur. Maar Van Limpt krijgt er wel wat voor terug.

Als-ie aankomt, zet het personeel z'n auto voor hem weg. Terwijl hij z'n rondjes over de baan loopt, kan hij z'n leaseauto van Buma/Stemra meteen even een poetsbeurt laten geven. De club biedt allerlei fijne voorzieningen om te ontspannen. Zo is er in de herenkleedkamer alvast een bar, met barman. Daarna kunnen de golfers nog rustig bijkomen van hun inspanningen bij een van de twaalf open haarden in het clubhuis. Geen wonder dat Van Limpt geniet van het lidmaatschap. 'Great day at The Dutch. #thankyou', zet hij in april onder een foto.

Wim van Limpt is nu bijna anderhalf jaar directeur van Buma/Stemra, de organisatie die auteursrechten int en vervolgens verdeelt onder componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. Want muziek afspelen of gebruiken is niet gratis. Een horecabaas, een radiostation, een televisiezender; iedereen die een liedje gebruikt moet daarvoor betalen, aan Buma/Stemra. Tientallen miljoenen komen er zo elk jaar bij de organisatie binnen. Daar gaan eerst alle kosten van de organisatie van af - 27 miljoen euro in 2015 - en wat er overblijft gaat naar de aangesloten leden. Zo verdeelde Buma/Stemra in 2015 182 miljoen euro.

Buma/Stemra komt met enige regelmaat in opspraak. Belangenverstrengeling, corruptie en de terugkerende klacht van leden die claimen dat ze te weinig ontvangen en dat het volstrekt onduidelijk is hoe Buma/Stemra het geld verdeelt.

De keuze van de hoofdredacteur

Lees het onderzoeksverhaal van onze verslaggever Tom Kreling over de verkwisting door de directeur van Buma/Stemra en vervolgens het interview waarin hij aan Kreling zijn weerwoord geeft. Verbijsterend dat die organisatie, met een tamelijk simpele taak, in al die jaren de zaken niet op orde weet te krijgen. (Philippe Remarque)

Creditcard van de zaak

Van Limpt is een directeur die het allemaal anders gaat doen. Een half jaar na zijn aantreden legt hij in het vakblad Entertainment Business uit dat hij 'open en transparant' wil zijn. De leden staan voortaan voorop. 'Van elke euro die hier binnenkomt, moet een zo groot mogelijk deel naar de rechthebbenden gaan.'

Maar uit interne stukken, gesprekken met interne en externe bronnen en kennissen blijkt dat Van Limpt niet alleen maar aan de leden denkt. De directeur van Buma/Stemra is dol op dure reizen, fijne hotels, golfen en mooie spullen. Dat rekent hij allemaal af met de creditcard van de zaak.

Zuinig is Van Limpt in zijn eerste 14 maanden als directeur zeker niet. Hij heeft een auto van de zaak, maar laat zich in één maand tijd ook nog voor 1.465 euro rondrijden met een taxi. In oktober 2016 schaft hij op kosten van de zaak een nieuwe tablet aan. Hij kiest voor de duurste versie van de Apple iPad Pro à 1.450 euro. En als hij een paar maanden later een nieuwe computer nodig heeft voor 'thuiswerken', laat hij Buma/Stemra 3.400 euro betalen voor een Apple iMac.

404.210 euro betaalt Buma/Stemra in 2016 aan consultants die directeur Van Limpt helpen bij het uitvoeren van zijn functie.

42.500 euro kost het zakelijke abonnement dat Buma/Stemra heeft bij golfclub The Dutch in Spijk.

4.000 euro spendeert Buma/Stemra aan een businessclassticket naar New York voor zijn directeur.

198 euro is de fles wijn die Van Limpt laat ontkurken tijdens een zakendiner in Parijs.

Bovendien blijkt uit een assessmentverslag dat Van Limpt nog helemaal niet klaar is om zelfstandig leiding te geven. Het kost Buma/Stemra vervolgens tonnen aan externe ondersteuning en cursussen om de leidinggevende capaciteiten van hun nieuwe directeur op niveau te krijgen.

Van Limpt kent de organisatie Buma/Stemra goed. Hij werkt er al tien jaar. Hij begint bij Buma/Stemra in 2007. Van Limpt is dan nog horecaondernemer, bekend van De Feestfabriek in Bergeijk en discotheek Fun Factory in Tilburg. Echt lekker gaat het dat jaar niet. De omzet valt tegen. En in Tilburg heeft hij een akkefietje als er op de zolder van zijn disco een hennepplantage wordt gevonden. Heeft hij niets mee te maken, verzekert hij, omdat hij de zolder had onderverhuurd. Maar de gemeente wil de tent toch vier weken sluiten. Via de rechter weet hij - met carnaval en bijbehorende omzet voor de deur - dat uiteindelijk te voorkomen.

In Bergeijk kampt hij inmiddels met een fikse huurachterstand en zet de eigenaar hem er die zomer uit. Van Limpt besluit te stoppen met zijn horecaloopbaan. Een paar maanden later gaat zijn zaak failliet.

Als horecaondernemer geeft Van Limpt weinig om auteursrechten. Want een van de schuldeisers is Buma/Stemra, die nog een vergoeding van hem wil voor de gedraaide plaatjes in zijn feesttenten. De auteursrechtenorganisatie stuurt een deurwaarder achter hem aan. Zonder succes. In januari 2008 schrijft de deurwaarder aan Buma/Stemra dat hij 'niet verder komt'. 'Bij de Kamer van Koophandel staat de bv en haar bestuurder nog wel ingeschreven op het ons bekende adres, maar feitelijk zijn zij hier dus niet gevestigd.'

Wat de deurwaarder niet weet, is dat Van Limpt dan al een paar maanden bij Buma/Stemra rondloopt, als werknemer. Hij moet de contacten met internationale klanten onderhouden. En daar is hij als voormalig horecaman goed in. Bij de auteursrechtenorganisatie laat hij al snel merken dat hij ambitie heeft. Hij wisselt om de zoveel jaar van functie. Elke keer een stapje hoger. Tegen collega's doet Van Limpt er ook niet moeilijk over; een directiefunctie, dat lijkt hem wel wat. In juli 2013 brengt hij een managementboek uit met zijn eigen ervaringen over 'het cultuuromslagtraject bij Buma/Stemra'.

De weg omhoog

In 2016 heeft Van Limpt de mogelijkheid om een serieuze carrièremove te maken. Buma/Stemra-directeur Hein van de Ree is net opgestapt. Het bestuur van Buma/Stemra, dat toezicht houdt op de directie, vindt dat Van de Ree wat salaris moet inleveren en zich moet aanpassen aan de balkenendenorm. Daar heeft Van de Ree - die met loon, sociale premies en pensioenvoorziening op dik twee keer de balkenendenorm van 230 duizend euro zit - geen zin in. Hij vertrekt en Van Limpt solliciteert op de functie.

Van Limpt doorloopt een serieuze procedure en levert een uitgebreid cv in. Maar hij vermeldt niet dat hij in 2008 failliet is gegaan en zeker niet dat Buma/Stemra toen nog geld van hem kreeg. 'In 2007 kreeg ik de mogelijkheid om mijn zaak te verkopen', schrijft hij.

Op 22 april 2016 rapporteert het bureau Volta, dat de kandidaten test, over hem. Gedreven, authentiek, staat in het verslag. 'Praat gemakkelijk en veel, maar weet wat hij wil en waar hij naartoe wil.' Volta ziet nog geen echte directeur in Van Limpt, maar hij heeft wel 'potentieel'. Hij moet de transitie maken van 'manager naar leider' en moet tijd en ruimte krijgen om competenties te ontwikkelen en 'uit te rijpen'. 'Wij schatten in dat hij hiervoor circa een jaar nodig heeft, onder hoede van een, bij voorkeur, externe coach'.

In mei draagt het bestuur, onder leiding van voormalig hoofdofficier van justitie in Amsterdam Leo de Wit, Van Limpt voor als kandidaat. In de maanden daarna gaat Van Limpt aan de slag met het advies van bureau Volta; het ontwikkelen van zijn competenties en zich laten ondersteunen door externe coaches.

Maar eerst huurt hij een stylist in om zijn directiekamer - voor de anderhalf jaar tot de verhuizing naar het goedkopere pand - opnieuw aan te kleden. Met onder meer een nieuwe kast, een Smeg-koelkast, een wereldbol, een handjevol LP's met een bijbehorende koffer en een nieuwe koffietafel ziet zijn kamer er voor dik 13 duizend euro piekfijn uit.

Om hem te helpen bij het uitvoeren van zijn functie als directeur huurt Van Limpt het bureau Thaesis van Theo Huibers in. Dat is niet goedkoop. Vanaf juli 2016 rollen de facturen voor 'ondersteuning' en 'definiëren organisatiestructuur' binnen bij Buma/Stemra. Zo kost de ondersteuning in de maand september 59.459 euro. Daarvoor is Van Limpt in totaal 183 uur ondersteund. In de maand december heeft hij 248 uur ondersteuning nodig van Huibers en consorten. Dat kost Buma/Stemra 81.947 euro, inclusief btw. In totaal betaalt Buma/Stemra in 2016 404.210,62 euro aan de consultants van bureau Thaesis.

In die periode volgt Van Limpt ook nog een cursus bij Volta, het bureau dat bij zijn aanstelling al vaststelde dat hij zich nog verder moest ontwikkelen. Het 'executive coaching programma' van Volta kost Buma/Stemra dik 12 duizend euro. Maar Van Limpt denkt niet alleen aan zichzelf. Eind 2016 schakelt hij voor 82.601 euro ook het bureau Ebbinge in voor 'Leiderschapsontwikkeling' voor de hele directie en het managementteam van Buma/Stemra. Twee maanden later stuurt Ebbinge nog een factuur van ruim 55 duizend euro naar Buma/Stemra voor hun hulp bij de auteursrechtenorganisatie. Ondertussen volgt Van Limpt ook nog een dure cursus aan Insead in Parijs en Harvard in het Amerikaanse Boston. Buma/Stemra betaalt.

Tussendoor vliegt hij de wereld over. Los Angeles, Toronto, Parijs, Moskou, Beijing, Ibiza; allemaal congressen en vergaderingen over de muziekindustrie. De directeur vliegt altijd business class, ook voor korte Europese vluchten. Zo vliegt hij naar Oslo, een vlucht van anderhalf uur à 1.032 euro. Een retourtje New York kost bijna 4.000 euro.

Hij slaapt in fijne hotels; zoals het Ritz Carlton in Toronto. Als hij naar Ibiza moet voor een congres kiest Van Limpt zes nachten in een vijfsterrenhotel. Met een hottub in de kamer en uitzicht op kliffen en de zee. De reis gaat uiteindelijk niet door, maar Buma/Stemra is dan wel de aanbetaling van 714 euro kwijt. Een dinertje in Parijs voor in totaal drie personen kost 857 euro, waarvan 198 euro voor één fles wijn.

Andere belangen?

Nog geen anderhalf jaar is Van Limpt nu directeur, maar in de organisatie weten ze inmiddels dat hun nieuwe baas geniet van zijn functie. Sommige collega's vragen zich af of al die dure uitgaven nodig zijn. En waarom lopen nog steeds al die dure, externe consultants bij Buma/Stemra rond? Maar er valt weinig aan te doen. Directeur Van Limpt staat onder toezicht van het bestuur, en bestuursvoorzitter en oud-hoofdofficier van justitie De Wit zet telkens zijn krabbel op de bonnetjes.

Sommige mensen bij Buma/Stemra vrezen weleens dat Van Limpt het bestuur in zijn zak heeft. Dat komt door een merkwaardige benoeming. In mei dit jaar krijgt de dochter van vicevoorzitter van het bestuur Henk Westbroek ineens een baan bij Buma/Stemra als controller. Opmerkelijk is dat ze een sollicitatiebrief naar Van Limpt persoonlijk stuurt, terwijl er op dat moment publiekelijk nog geen vacature is verschenen.

Financieel directeur Wieger Ketellapper vindt dit maar niks en laat een bureau dat gespecialiseerd is in integriteitskwesties de casus bekijken. Bureau Ebben concludeert vervolgens dat 'de voorgenomen benoeming niet zorgvuldig is genomen' en dat het de schijn van belangenverstrengeling over het bestuur afroept. 'De CEO en de vicevoorzitter wegen kennelijk andere belangen dan die van de organisatie zwaarder, hetgeen kan worden gekwalificeerd als niet integer en als bad governance.'

De dochter van Westbroek krijgt desondanks de baan. En Ketellapper komt zelf onder vuur te liggen als directeur Van Limpt een integriteitsonderzoek laat instellen naar de oude directie en twee andere medewerkers. Hij zegt signalen te hebben dat ze met de boekhouding zouden hebben geknoeid.

De leden van Buma/Stemra weten van niks. Zij denken een directeur te hebben die ervoor zorgt dat er zo veel mogelijk euro's bij hen terechtkomen. Sinds het aantreden van Van Limpt leek het rustig te zijn bij de organisatie.

Pas een paar weken geleden krijgt Buma/Stemra weer eens aandacht. Van Limpt heeft vervelend nieuws. Het integriteitsonderzoek dat hij heeft laten doen heeft volgens hem inderdaad aangetoond dat de directie jarenlang met de boekhouding heeft gerommeld. Met trucs zouden zij de kosten van de organisatie gestuurd hebben, om binnen het afgesproken budget te blijven. 'Men wilde geen gezeur. Als je over je budget heengaat, krijg je gezeur. Als je er flink onder blijft ook', legde Van Limpt aan het Financieele Dagblad uit.

Een pijnlijke affaire voor de organisatie, maar voor Van Limpt opnieuw een uitstekende gelegenheid om zichzelf nog eens te profileren als de man die het allemaal anders doet. In een interview met RTL Z benadrukt hij opnieuw het 'vertrouwen te willen herstellen van de aangesloten leden'. Als voorbeeld noemt hij de verhuizing naar een 'goedkoper en kleiner' kantoor in Hoofddorp, begin 2018. Een kantoor dat volgens Van Limpt 'meer bij de wereld van de muziek past'.

Het Instagram-account waarop Van Limpt onder meer foto's van golfuitjes plaatste, is inmiddels afgeschermd.

Geld voor de liedjes

Bij de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra zijn rond de 26 duizend componisten en tekstschrijvers aangesloten. De vereniging int voor hen de vergoeding die moet worden betaald voor het gebruik van hun liedjes.

Een horecagelegenheid betaalt in 2017 voor het gebruik van achtergrondmuziek tussen de 80- en 1.380 euro. Een fitnessclub tussen de 468- en 2.340 euro voor 'voorgrondmuziek', zoals bij lessen.

Weerwoord Wim van Limpt

Directeur Wim van Limpt van Buma/Stemra heeft ruim anderhalve week voor deze publicatie een lijst vragen toegestuurd gekregen. Die wilde hij persoonlijk beantwoorden, omdat hij stelt dat een clubje mensen facturen en informatie over hem lekt, om hem 'op een bepaalde manier' neer te zetten. 'Ik vind het allemaal prima. Maar er zijn ook facturen die het tegenovergestelde laten zien.' Deze reactie is een weergave van dat gesprek.