De gids De boekenluisteraar

Bulkboek krijgt een tweede leven, als artiest op Spotify

Hugo Blom leidt u door de wereld van het luisterboek. Deze week: Bulkboeken.

Pepijn Lanen: Sjeumig Beeld Anthos

Zoals er in een bak met ramsj altijd wel een boek opduikt dat je daar nooit had verwacht, zo hoop ik ook in de luisterboekenwereld per ongeluk op parels te stuiten. Daarom was ik zo blij dat ik dit tegenkwam. Let op, komt-ie.

Op de kop af een halve eeuw geleden verscheen het eerste Bulkboek, met daarin de roman Geef die mok eens door, Jet van Heere Heeresma. Drie begrippen in één zin waarvan je zeker weet dat de gemiddelde middelbare scholier van nu geen idee heeft waarover het gaat, en toch is Bulkboek-uitgever Theo Knippenberg (1947) vorige week opnieuw begonnen met het uitgeven van Bulkboeken, gericht op precies die categorie (niet)lezers. Het legendarische Bulkboek, romans die zeer goedkoop werden gedrukt en uitgegeven middels een abonnementensysteem waarbij de scholier voor slecht 10 gulden twaalf romans per jaar kreeg aangeleverd. Bulkboek bestond in deze vorm tot 1999, hoewel door de jaren heen steeds iets chiquer vormgegeven. In de jaren erna bleef Knippenberg nadenken over nieuwe manieren om literatuur op grote en betaalbare schaal te verspreiden. Zo was er even een app voor de iPad, maar ‘dat vergde allemaal te veel onderhoud’, aldus de bevlogen uitgever. 

Nu heeft hij toch een weg gevonden. Sinds een week is Bulkboek namelijk in Spotify, Deezer en Apple Music te vinden als artiest. Knippenbergs missie – ‘al is dat wel zo’n katholiek woord’ – is nog steeds ‘het doorgeven aan de volgende generatie’; of dat jongeren zijn in 1969 of in 2019, is om het even. Alleen gaat dat in 2019 makkelijker en sneller door die literatuur daar te brengen waar jongeren (en de rest) toch al de hele tijd zitten: op de telefoon.

Artiest Bulkboek heeft op het moment van schrijven 252 luisteraars per maand, dus daar kunnen nog wel wat scholieren bij, maar volgens Knippenberg zijn al meer dan zestig scholen enthousiast over zijn rentree. Het aanbod is wel nog heel bescheiden, in totaal slechts 24 titels. Korte, soms zeer korte verhalen van dode en levende schrijvers: Louis Couperus, Martin Bril, Manon Uphoff, Alma Mathijsen, Peter Middendorp, en die verhalen zijn ook weer op verschillende manieren en locaties opgenomen, zo blijkt bij beluistering. Boven aan de playlist op Spotify staat het verhaal ‘Een taxi naar de tering’ van Pepijn Lanen (Faberyayo van de Jeugd van Tegenwoordig) uit de bundel Sjeumig, dat overigens al wel 5.929 keer beluisterd is, er zijn artiesten op Spotify die het met minder moeten doen. Ik ben nummer 5.930, en de stem van Lanen is niet de parel in de ramsjbak, maar wel een fris geluid met een niet zo fris verhaal. Zodra het verhaal klaar is, na slechts 11 minuten, beland ik naadloos in ‘De Japanse steenhouwer’ van Multatuli, voorgelezen door, hé, niemand minder dan Theo Knippenberg, dat na 4 minuten wordt gevolgd door Spinvis die een anekdote vertelt tijdens het festival Crossing Border, en dan zit ik opeens in ‘Poep’ van Uphoff, voorgelezen door actrice Carla Hardy in 2015 in een theater in Deventer. Het is een bonte verzameling, maar het zou kunnen dat je als 17-jarige zomaar doorluistert wanneer je bij Faberyayo begint.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden