Review

Bruisend van de expressie en de energie loodste Lahav Shani zijn Rotterdams Philharmonisch het Nieuwe Jaar in

Concert (klassiek) - Matters of Music van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

In een prettig ritmische compositie mengt Florian Magnus Maier knerpende trams met Hand in hand, Kameraden. Lahav Shani, de jonge maestro van het Rotterdams Philharmonisch, laat het jubilerende orkest bruisen.

Lahav Shani, de nieuwe chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Foto Hollandse Hoogte / Jan de Groen

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest viert zijn 100ste verjaardag op z'n Rotterdams. Voor ieder concert in het jubileumjaar worden er honderd vrijkaarten verloot onder bewoners van telkens een andere wijk in de stad. Zo kunnen grote aantallen Rotterdammers ruiken aan de rijke cultuur van hun orkest. Tijdens het feestelijke Nieuwjaarsconcert was Nesselande aan de beurt.

Tussen het reguliere concertpubliek zaten honderd bewoners van de vinexwijk. Zij luisterden naar de première van een nieuwe compositie die Florian Magnus Maier voor de gelegenheid schreef. De naam van het stuk: Rotterdam. Maier (44), naast componist ook muzikant in metalbands, laat in zijn prettig ritmische stuk het geknerp van tramrails mee resoneren, maar ook weelderige ornamenten uit de Arabische muziek. En hee, klinkt daar in het klokkenspel niet Hand in hand, kameraden, het lijflied van Feyenoord?

Voor Tsjaikovski's Eerste pianoconcert was de rasvirtuoos Kirill Gerstein ingehuurd. Hij gaf het stuk het doorleefde Russische karakter waarmee de musici sinds hun voormalige chef-dirigent Valeri Gergjev zo vertrouwd zijn. Onder Lahav Shani, de jonge Israëlische chef die in september aantreedt, blies Gerstein de klank van de vleugel op tot bulderniveau - zie daar als koperblazers maar eens overheen te komen. Zelfs in de oerversie van het stuk, die een stuk minder bombastisch is dan de meest gespeelde, kreeg hij het voor elkaar dat in zijn brede toon soms een metaalklank mee gierde. Voor goed geconserveerde oren was dat geen onverdeeld feest, maar Gerstein heeft meer in huis. In zijn eigenzinnige visie op het stuk is ook plaats voor het andere uiterste van het spectrum: meesterlijk gedoseerde fluisternootjes die zachtjes langs je wang kriebelen.

Gerstein en Lahav Shani- ze hadden zichtbaar pret in het samenspel. Nog midden in het applaus kropen ze samen achter de vleugel, Shani aan de lage kant, Gerstein aan de hoge, voor een deel uit Tsjaikovski's ballet De notenkraker.

Matters of Music

Klassiek
Florian Magnus Maier, Tsjaikovski, Johann Strauss jr. Kirill Gerstein, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Lahav Shani.
5 januari, De Doelen, Rotterdam.

Na de pauze veranderde de ruimte in een Weense balzaal, met kroonluchters aan weerszijden van het orgel en op de lessenaars polka's en walsen van Johann Strauss jr. Lahav Shani, die ook vaste gastdirigent is bij de Wiener Symphoniker, maakte indruk met zijn geraffineerde timing in de bekende maar o zo verraderlijke Ouverture Die Fledermaus en de wals An der schönen blauen Donau. In Strauss' virtuoze Perpetuum mobile dreef hij zijn musici tot het randje: fagot bood op tegen piccolo, trompet tegen fluit.

Bruisend van de expressie en de energie loodste hij zijn Rotterdams Philharmonisch het Nieuwe Jaar in.