Review

Bruckners Zevende Symfonie wint aan nog klasse en elegantie

Samen met Reinbert de Leeuw was altviolist Henk Guittart ooit de grote man achter het Schönberg Ensemble. De wegen hebben zich gescheiden, maar de passie voor Schönberg heeft Guittart nooit losgelaten: vertaal de naam van zijn Gruppo Montebello maar eens in het Duits.

Met dit overwegend Canadese gezelschap is Guittart begonnen aan een driedelige reeks met bewerkingen uit de Verein für musikalische Privataufführungen, die bijna een eeuw geleden werd opgezet door Schönberg. Grote werken werden toegankelijk gemaakt door ze te bewerken voor een handjevol strijkers en blazers, piano en harmonium.

Geloof het of niet, maar Bruckners Zevende Symfonie wint in het Verein-arrangement aan klaarte en elegantie. Het monument wordt een klein, sierlijk tempeltje, dat een uur lang boeit, door het bevlogen spel én door de transparantie die we niet kennen van Bruckner. Bewerkingen van Debussy's Faune en een somberende Berceuse van Busoni zijn minder verrassend, maar even genietbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden