Broedertwist kunstbeurzen Amsterdam

Op verzoek van de KunstRAI wordt de Amsterdam Art Fair niet gelijktijdig gehouden. Is de AAF te beperkt of juist avant-garde?

null Beeld EPA
Beeld EPA

In andere wereldsteden is de kracht van meerdere kunstbeurzen dat ze gelijktijdig worden gehouden. In Amsterdam willen ze echter weinig van elkaar weten. Deze week is de Amsterdam Art Fair op het Museumplein, komende week de KunstRAI in de RAI.

'We zitten op een andere datum op verzoek van de RAI', zegt Wim van Krimpen, organisator van de Amsterdam Art Fair (tot en met zondag). 'Het was niet mijn idee. Mijn devies is: samen sterk, zoals ze in Basel, New York of Miami doen. Nu zitten wij een week eerder en ik denk dat de KunstRAI daar alleen maar last van heeft.'

Weinig overlap

Bij de KunstRAI (1 tot en met 5 juni) bevestigt artistiek directeur Mark Slegers het verzoek voor een andere datum. 'Ik denk dat er weinig overlap van publiek is, al zagen wij de kracht nog wel in van samenwerking. De directeur van het beurscomplex RAI was vorig jaar onaangenaam verrast over de felheid waarmee Van Krimpen zich afzette tegen de KunstRAI. Wij betalen als evenement voor het gebruik van de naam RAI, en de RAI als geheel had last van die negatieve publiciteit. De RAI-directeur heeft Van Krimpen gevraagd een andere datum te kiezen. '

Van Krimpen, pikant genoeg in 1985 grondlegger van de KunstRAI, organiseerde de Amsterdam Art Fair (AAF) vorig jaar voor het eerst - toen wel gelijktijdig met de KunstRAI. Gerenommeerde (Amsterdamse) galerieën als GRIMM, Ron Mandos en Boetzelaer Nispen sloten zich bij hem aan. Het evenement in de oude Citroëngarage in Amsterdam-Zuid trok 11.600 bezoekers.

Dit jaar presenteert hij 60 galerieën, waarvan 15 uit het buitenland. Van Krimpen hoopt op meer drukte in de tijdelijke paviljoens op het Museumplein. 'Een droomplek, een jeugddroom van me om op het Museumplein te komen', zegt Van Krimpen, die wel directeur was van de Kunsthal in Rotterdam en het Gemeentemuseum in Den Haag, maar niet van een van de instellingen aan het Museumplein.

null Beeld X
Beeld X

'Terwijl Van Krimpen zich tegen ons afzette, hebben wij vorig jaar onze mond dichtgehouden', zegt kunsthistoricus Slegers. 'De KunstRAI bestaat al 32 jaar en wij hebben 160 deelnemers, dus het zal allemaal wel. Vorig jaar hadden we ruim 15 duizend bezoekers en dat betekende groei. Wat er op het Museumplein gebeurt, is allemaal cultureel correct, voor een beperkte elite. Bij ons hebben galerieën uit Maastricht, Venlo of Zeeland een streepje voor, omdat ze niet uit de Randstad komen. Wellicht dat hun lokale kunstenaars volgend jaar niet in het Stedelijk hangen, maar je weet het nooit. Daarnaast krijgen tien jonge galerieën de mogelijkheid zich te presenteren en hebben we zes Berlijnse galerieën te gast.'

Slegers vindt dat een deel van de kunstwereld zich te veel in het eigen kringetje opsluit. 'Dan organiseert het Stedelijk een expositie van een bijna 70-jarige dame, Isa Genzken. Heel interessant voor de elite, en ze was ook nog de vrouw van schilder Gerhard Richter. Maar de kunstwereld moet juist worden opengebroken.'

null Beeld X
Beeld X

'Het gaat om kwaliteit'

Galerieën die voor de Amsterdam Art Fair kiezen, vinden de verbreding van de KunstRAI met keramiek, glas en sieraden minder aantrekkelijk. 'Ik denk niet dat er veel concurrentie tussen de twee beurzen is', vindt Van Krimpen. 'Wij zijn de avant-gardebeurs. Hier staan alle topgalerieën die de nieuwste ontwikkelingen laten zien. Het gaat om kwaliteit.'

Directeur Fons Hof van Art Rotterdam, de jaarlijkse kunstbeurs met dit jaar 26 duizend bezoekers, betreurt de Amsterdamse broedertwist. 'Wij zoeken juist naar kruisbestuiving. We organiseren rond onze beurs een art week, met openingen in galeries en in Museum Boijmans Van Beuningen. Gelijktijdig is op de Wilhelminapier de Rotterdam Contemporary Art Fair.'

Hof begrijpt wel dat de Amsterdamse voorjaarsbeurzen geen compleet bijprogramma uit de grond stampen. 'Dat gebeurt in de herfst al rond de beurs UNSEEN en het Amsterdam Art Weekend.'

Kunstposters

Jarenlang had de KunstRAI affiches van maskers waarachter prominenten uit het kunstcircuit verscholen gingen, onder wie Wim Pijbes, Rudi Fuchs, Anton Corbijn en Daan Roosegaarde. Dit jaar wordt met die traditie gebroken. 'Onze vaste ontwerper Anthon Beeke wordt wat ouder, maar zit nog vol met ideeën. Toch vonden we het tijd voor iets nieuws', zegt Mark Slegers. De smiley op de poster van 2016 is een broche van de Duitse ontwerper Alexander Blank.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden