Broddelwerkjes doen afbreuk aan sportfilmfestival

Geen sport of er is wel een film of documentaire over gemaakt. En niet alleen van de meer fotogenieke sporten zoals boksen (Raging Bull, When We Were Kings) en basketbal (He Got Game, Hoop Dreams)....

Een grote greep sportfilms is vanaf vandaag te zien op het eerste,driedaagse sportfilmfestival van Nederland, georganiseerd door het MulierInstituut.

Vanaf donderdag draait Murderball in de bioscopen, een boeiendedocumentaire waarin het Amerikaanse rolstoelrugbyteam wordt gevolgd tijdensde Paralympics van Athene 2004. Op dit moment wordt de laatste hand gelegdaan Sportman van de Eeuw, over een Fries die het wereldrecord paalzittenwil breken.

De organisatie mikt op een breed publiek. De belangrijkste doelgroep vanhet sportfilmfestival bestaat echter uit studenten van sport- ensportgerelateerde opleidingen.

Diverse sportopleidingen hebben aangegeven het festival in hetlesprogramma op te nemen en er een opdracht aan te verbinden, waarmeestudiepunten kunnen worden verdiend.

Het educatieve element komt vooral naar voren in het dagprogramma, meldtde organisatie. De films worden ingeleid of nabeschouwd doorwetenschappers, film- en programmamakers (John Appel, Wilfried de Jong,Paul Rosenmöller), (sport-)journalisten en (oud-)sporters (bokser HusnuKocabas, Tour-winnaar Jan Janssen, Peter Winnen, en Egon van Kessel, decoach van de profwielrenners).

Op het programma staan veel (oude) voetbalfilms en -documentaires, zoalsBend it Like Beckham, Het Surinaamse legioen, The Other Final, Das Wundervon Bern, Solo - De wet van de favela's en Le ballon d'or.

Naast voetbal is in de programmering van de eerste editie van hetsportfilmfestival een prominente plaats ingeruimd voor wielrennen. InSenegal sur place reist John Appel, de regisseur van André Hazes - Zijgelooft in mij, door de binnenlanden van dat land om verslag te doen vande vijfde editie van de Ronde van Senegal. Peter Winnen reed mee als lidvan de Afrikaanse equipe Senegal Mixte en hield een dagboek bij waarin hijzijn Afrikaanse impressies weergaf.

Erik van Empel maakte Tour des Légendes, over de laatste Tour de Francezonder televisiecamera's. Mart Dominicus regisseerde de bekroondedocumentaire De zilveren pijl, een portret van de Oost-Duitse wielrennerDetlef Macha.

Macha was veelvoudig wereldkampioen achtervolging op de baan, maarraakte het spoor bijster toen Oost-Duitsland na de val van de Muur nogslechts een geografische aanduiding was. In 1994, 35 jaar oud, maakte hijeen einde aan zijn leven.

Een van de hoogtepunten is Le vélo de Ghislain Lambert van PhilippeHarel, die toen hij in 2002 in Nederland werd uitgebracht slechtsvierduizend bezoekers trok, over een knecht die geen genoegen neemt metzijn rol op het tweede plan.

Een grote naam wil hij zijn, een man van de wereld. Maar Ghislain,fantastisch gespeeld door Benoît Poelvoorde, de ludieke seriemoordenaarin C'est arrivé près de chez vous, ontbeert alles wat tijdgenoot EddyMerckx wel heeft.

Hij is, ondanks de vele trainingsarbeid, geen krachtpatser. Eenkillersinstinct is hem vreemd, sluw is hij evenmin; de antiheld grijpt naarverboden middelen.

Alleen een liefdevol, ontroerend én hilarisch eerbetoon als Le vélode Ghislain Lambert is al voldoende rechtvaardiging voor eensportfilmfestival. Maar iets meer samenhang en iets minder willekeur in deprogrammering zou geen kwaad kunnen.

In een programma met de schitterende, voor een Oscar genomineerdedocumentaire Hoop Dreams zou geen plaats moeten zijn voor een stompzinnigeAmerican Football-film als Remember the Titans; naast Jos de Putters in1994 met de Joris Ivens Award bekroonde Solo - De wet van de favela's nietvoor de mierzoete voetbalfilm The Cup.

Volgend jaar (nóg) beter dan maar; het is de bedoeling dat hetsportfilmfestival terugkeert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden