Britten willen meer dan romantisch gevoos

'Oplichter Nick moet eruit. Hij is een vervelende leugenaar, een bedrieger, een samenzweerder en een upper-class sufferd.' De grootste Britse tabloid, The Sun, is een campagne begonnen om de 32-jarige verzekeringsmakelaar Nicholas Bateman uit het Big Brother-huis te krijgen....

Na drie weken zijn er nog acht van de oorspronkelijke tien bewoners over. Na yogi Sada verliet vrijdag de 23-jarige Andrew het huis.

Andrew, bijgenaamd randy Andy omdat hij bekende vroeger aan live-seksshows te hebben meegedaan en in zijn bagage dertien condooms had gestopt, verloor in de stemming van de al twee keer genomineerde 37-jarige Caroline, die inmiddels de bekendste schreeuwlelijk van Groot-Brittannië is.

Sinds zijn nominatie bouwde Andrew een soort 'Bart met Sabine-achtige' relatie op met Melanie, de favoriet voor de overwinning. Maar het publiek zag weinig in het romantische gevoos: het wenst geen Romeo en Julia, maar wil minstens Basic Instinct. Daarnaast flirtte Melanie, de enige heterovrouw in het huis, te opzichtig met de andere mannen.

Het programma is in Groot-Brittannië razend populair. Everybody is watching Big Brother schreef The Times zaterdag als variant op Big Brother is watching you. Channel 4, dat normaliter maar matig wordt bekeken, haalt met de Nederlandse import de hoogste kijkcijfers uit zijn historie. Terwijl de tabloids hun favorieten bepalen, pijnigen de kwaliteitskranten zich de hersenen over de oorzaak van het succes.

De deelnemers zijn nu al sterren. Reclamebureaus, tijdschriften en tv-programma's zwaaien met contracten. Nichola, de 28-jarige kunstenares die continu met haar billen te koop loopt, kan na afloop bijvoorbeeld anti-cellulitiscrème aan de man gaan brengen. En de sponsor van het programma heeft de rechten vastgelegd van het eerste koppel dat echt seks zal hebben. Naar verwachting zijn zij goed voor 50 duizend pond (bijna twee ton) aan reclamecontracten. Andrew mist deze prijs. Hij droop vrijdagavond af met al zijn dertien condooms; ongebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden