Britse tabloid luisterde mee

De krant News of the World zou duizenden Britten hebben afgeluisterd. De verantwoordelijk hoofdredacteur werkt inmiddels voor de oppositie...

LONDEN Veel Britten weten het al lang, of willen het liever niet weten. Miljoenen mensen kopen dagelijks de tabloids, vol smeuïg nieuws over beroemdheden. Of het journalistiek allemaal deugt is bijzaak; nergens in Europa worden schandaalbladen zo verslonden.

Dat bijvoorbeeld News of the World mensen liet afluisteren op zoek naar nieuws, was al bekend. De royaltyredacteur van de grootste zondagskrant (oplage 2,9 miljoen) werd twee jaar geleden tot een celstraf veroordeeld omdat hij – met een detective – 609 maal had ingebroken in de voicemail van medewerkers van het Britse koninklijk huis.

Deze Clive Goodman zou ‘als eenling’ hebben geopereerd, zo bezwoer de krant van mediamagnaat Rupert Murdoch. Niemand zou er verder van hebben geweten. Maar sceptici suggereerden toen al dat dit het topje van de ijsberg was.

De zaak staat weer volop in de schijnwerpers. Volgens het dagblad The Guardian liet News of the World destijds ‘twee- tot drieduizend’ bekendheden afluisteren, zo werd donderdag bericht. De kwaliteitskrant beroept zich onder meer op bronnen bij de politie.

De lijst beroemdheden is lang; onder anderen ex-vicepremier John Prescott, de Londense burgemeester Boris Johnson, acteur Jude Law en actrice Gwyneth Paltrow zouden het slachtoffer zijn geweest. Destijds waren slechts een handvol namen bekend geworden, onder wie fotomodel Elle Macpherson en Gordon Taylor, hoofd van de bond voor profvoetballers.

Naar nu blijkt, heeft laatstgenoemde een zaak aangespannen tegen zijn belagers. Hij zou 850 duizend euro zwijggeld hebben gekregen. Dit enorme bedrag doet vermoeden dat de krant het door Taylor opgetuigde dossier koste wat kost uit de openbaarheid wil houden.

Scotland Yard, de Londense politie, liet gisteren weten niets te voelen voor een nieuw onderzoek, maar het Openbaar Ministerie is ‘met spoed’ begonnen met het opnieuw wegen van het bewijs. Een Lagerhuiscommissie gaat getuigen verhoren.

De affaire komt ongelegen voor de conservatieve oppositieleider David Cameron. Hij benoemde de oud-hoofdredacteur van News of the World, Andy Coulson, tot de directeur communicatie van zijn partij.

Coulson nam in 2007 ontslag nadat Goodman werd veroordeeld. Gisteren zei Cameron knorrig dat hij ‘alle vertrouwen’ heeft in zijn spin doctor. Coulson zegt niets te hebben geweten. Maar volgens Andrew Neil, ex-kopstuk uit de Murdoch-stal, is Coulson ‘óf incompentent, óf medeplichtig’.

In 2006 werd al onderzoek gedaan naar een detective die voor kranten illegaal rondneusde in de computers van de politie, belastingdienst en andere databases die persoonlijke gegevens van bekendheden kunnen opleveren. In totaal bleken 27 journalisten van News of the World klant. Nog eens 278 reporters van andere media deden er graag zaken. Samen gaven zij 13 duizend zoekopdrachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden