NieuwsBritse steun voor cultuur

Britse regering probeert theaters te redden, maar de 1,7 miljard euro is een doekje voor het bloeden

Het geld is welkom, maar wanneer gaan de theaters open? Dat is kort gezegd de reactie van de Britse theaterwereld op het steunpakket van omgerekend 1,73 miljard euro dat de regering-Johnson te elfder ure heeft toegezegd. Bij nadere inspectie bleek de geste voor de helft te bestaan uit leningen.

Shaftesbury Avenue, een bekende straat in Londen met veel theaters.Beeld Getty

De afgelopen weken doken in Britse kranten steeds vaker koppen op waarin werd gevreesd voor het voortbestaan van West End. Johnsons lockdown dreigde een eind te maken aan de sector waarin het Verenigd ­Koninkrijk, Londen voorop, daad­werkelijk wereldleider is: theaters.

Reeds voor de lockdown waren er zorgen om de staat van de theaters, maar een maandenlange sluiting dreigde voor een kaalslag te zorgen op Shaftesbury Avenue en omgeving. Producties die al decennia te zien zijn, zoals Mousetrap en Les Misérables, gingen een roemloos einde tegemoet. Zelfs het Royal Opera House leek niet veilig.

De Britse regering negeerde de noodkreten uit de theaterwereld. Meer aandacht ging naar de her­start van de voetbalcompetitie, het heropenen van kroegen en het de lucht ­insturen van vliegtuigen.

Acteurs en andere werknemers in de theaterwereld kregen een groot deel van hun salaris doorbetaald door de regering, maar deze noodmaatregel nadert zijn einde. Onlangs kregen vierhonderd personeelsleden van het National Theatre hun ontslag, een voorbode. Mede dankzij lobbywerk van theaterproducent Andrew Lloyd Webber, lid van het Hogerhuis, heeft minister van Cultuur Oliver Dowden geld losgepeuterd.

Het goede nieuws werd overschaduwd door de mededeling van Dowden, een voormalig spindoctor over wiens affiniteit met kunst twijfels ­bestaan, dat de kans verwaarloosbaar is dat er dit jaar nog een musical of een theaterstuk te zien zal zijn, al ­helemaal niet binnen. Sterker, hij voorspelde dat er dit jaar geen ­pantomimevoorstellingen op de planken komen.

Het zou voor het eerst zijn sinds de tijd van de puriteinse heerser Oliver Cromwell, halverwege 17de eeuw, dat er in de donkere tijd voor Kerst niet kan worden gelachen om de vrijbuiters in Robin Hood en Assepoesters stiefzussen. Volgens Dowden is ­lachen en schreeuwen te gevaarlijk.

Deze opstelling wekt verbazing. In andere landen openen theaters en soortgelijke locaties langzaam hun deuren. Bovendien kunnen de Engelsen nu wel naar kroegen, bioscopen en stranden. Ook kunnen ze zonder probleem met driehonderd anderen in een vliegtuig ­stappen.

Baron Lloyd Webber, ondertussen, is druk bezig met het corona­bestendig maken van musicals. ‘Wat echt nodig is,’ zo beweerde de maker van Evita en The Phantom of the Opera, ‘is het zo snel en veilig mogelijk ­openen van de Britse theaters’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden