Britse lezer in zijn sas met dvd bij krant

Een dvd van de Oscarwinnende film The Last Emperor kost bij de muziekzaak van Virgin in Londen negentien Britse ponden....

De Britse dagbladen zijn Sinterklaas aan het spelen. Vorige week werdenin Groot-Brittannië drie miljoen dvd's verkocht, maar er werden er tienmiljoen weggegeven door kranten. Ze proberen zo nieuwe lezers te lokken.

De muziekzaken in Groot-Brittannië zijn niet erg blij met de acties vande dagbladen. HMV, een van de grootste ketens, vindt dat de weggeefactiesvan de Britse dagbladen het imago van de film-en muziekindustrie groteschade toebrengt. 'Het is net of films en muziek nauwelijks waarde meerhebben', aldus een woordvoerder van de keten.

De grote Britse dagbladen kunnen de dvd's in enorme aantallen latenproduceren. Ze betalen daardoor maar zestien tot achttien pence per dvd.In deze prijs zitten de kosten van de schijf en de opname, en de royalty'svoor hoes en film. Volgens HMV echter draaien de muziekzaken op voor dekosten van de productie en de marketing van de film. Daarnaast is volgensde muziekketen de kwaliteit van de gratis dvd's niet altijd even goed.

Professor Roy Greenslade, mediacommentator van The Guardian, noemde deweggeefacties vorige week 'digitale bingo'. Hij zegt dat de dagbladen hetzich eigenlijk financieel niet kunnen permitteren. 'Niet als ze geld willenverdienen. Maar in de dagbladsector gaat het niet om het verdienen vangeld. Het gaat om invloed.'

De Britse dagbladen doen alles om hun marktaandeel te behouden in eenperiode dat de lezersmarkt krimpt. In de maand september wisten dekwaliteitskranten dankzij de peperdure promotiecampagnes er zeventigduizendlezers bij te krijgen. The Guardian boekte de grootste winst. Delinks-liberale krant, die vorige maand overstapte op het zogenoemdeBerliner-formaat (wat hoger en breder dan tabloid), zag de oplage met 11procent stijgen. Voor het eerst sinds begin 2003 is de oplage van TheGuardian hoger dan vierhonderdduizend.

Maar ook The Times, die vorig jaar op tabloidformaat overstapte, wistlezers te winnen. De oplage van de dagbladmarkt daalde echter metdriehonderdduizend. Wie geen cd's of dvd's weggeeft of niet investeert ineen nieuw formaat, heeft onmiddellijk de rekening gepresenteerd gekregen.

Greenslade ziet de promotiecampagnes echter niet zo zitten. 'Dagbladenhopen dat mensen de krant oppikken vanwege de dvd of cd en daarna trouwelezers worden. Maar de acties leiden alleen tot kortstondige oplagepieken',vermoedt de commentator. 'Het gevaar is dat lezers hierdoor minder trouwworden.' En dan? Een omkering van de verhoudingen dreigt, volgensGreenslade: niet dvd's en cd's worden weggegeven bij dagbladen, maardagbladen worden weggegeven bij de verkoop van dvd's en cd's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.