FILMRECENSIEOne Day in the Life of Noah Piugattuk

Briljante miscommunicatie in One Day in the Life of Noah Piugattuk ★★★★☆

Deze bedrieglijk eenvoudige film brengt een beslissend hoofdstuk in de Inuitgeschiedenis terug tot één verwarrend gesprek in de sneeuw.

Apayata Kotierk (links) en Kim Bodnia (rechts) in ‘One Day in the Life of Noah Piugattuk’.Beeld filmstill

‘Geld? Waar heb ik geld voor nodig?’ Noah Piugattuk, de oudste van een groep Inuitjagers op Baffineiland in het uiterste noorden van Canada, heeft nog nooit zo veel onzin gehoord. Het is de lente van 1961. Tijdens de jacht op kariboes heeft hij bezoek gekregen van een zuiderling, een Canadees die hem met hulp van een tolk probeert uit te leggen dat de nomadische Inuit zich van de Canadese regering in permanente nederzettingen moeten gaan vestigen.

Je krijgt een houten huis met een kachel, legt de man uit. Je kinderen moeten naar school. En je krijgt geld. Piugattuk luistert welwillend en wijst alles even vriendelijk van de hand. Wat moet hij met een burgerservicenummer of kinderbijslag? Zijn familie leeft van het land. Nooit kwam hij iets tekort.

De misverstanden stapelen zich op in One Day in the Life of Noah Piugattuk, een prachtige, bedrieglijk eenvoudige film die een bepalend hoofdstuk uit de geschiedenis van de Inuit terugbrengt tot één lang, verwarrend gesprek in de sneeuw. Nadat de oorspronkelijke bewoners van het arctische noorden van Canada zich gedwongen in dorpen hadden gevestigd, verdwenen traditionele overlevingstechnieken uit het zicht en deden moderne problemen als alcoholisme en werkloosheid hun intrede.

Apayata Kotierk in ‘One Day in the Life of Noah Piugattuk’.

Regisseur Zacharias Kunuk, die zijn kinderjaren doorbracht in een nomadische Inuitgemeenschap, heeft er zijn levenswerk van gemaakt de oude Inuitcultuur tot leven te wekken in zijn films. Zijn indrukwekkende speelfilmdebuut Atanarjuat: The Fast Runner (in 2001 bekroond met de Camera d’Or op het Filmfestival van Cannes) was de eerste speelfilm die geheel werd gesproken in het Inuktitut, de taal van de Inuit. Sindsdien liet Kunuk zien hoe de Inuit rond 1922 kennismaakten met het christendom (The Journals of Knud Rasmussen, 2006) en maakte hij een Inuitversie van de John Ford-klassieker The Searchers (Maliglutit, 2016).

One Day in the Life of Noah Piugattuk, eerder dit jaar te zien op het IFFR en nu via het filmfestival te huur, is briljant in zijn eenvoud. Een flink deel van de film bestaat uit herhalingen, want iedere zin uit het gesprek met de Canadese functionaris moet worden vertaald. Toch wordt het nooit saai: de onfortuinlijke tolk maakt er alleen maar een grotere warboel van, met even tragische als komische gevolgen. In de oogverblindende sneeuw, schitterend in beeld gebracht door Kunuk, is het culturele verschil tussen de gesprekspartners simpelweg onoverbrugbaar.

One Day in the Life of Noah Piugattuk

★★★★☆

Regie Zacharias Kunuk