Breekt Serious Request 2013 opnieuw record?

Het is inmiddels een bekend fenomeen: de jaarlijkse actie 3FM Serious Request in de dagen voor kerst. Vanaf woensdag laten weer drie dj's zich 6 dagen lang zonder eten opsluiten in het Glazen Huis. Ze draaien 24 uur per dag verzoeknummers en halen geld op voor een 'stille ramp'. Op kerstavond komen ze eruit en dan wordt bekend of er voor het 10e jaar op rij een recordbedrag is binnengehaald.

Paul Rabbering, Giel Beelen en Coen Swijnenberg (VLNR) laten zich dit jaar vrijwillig opsluiten in het Glazen Huis in Leeuwarden. Beeld ANP

Gaat de radiozender dit na zoveel succesvolle jaren overtreffen? 3FM-zendercoördinator Wilbert Mutsaers weet het niet. 'De afgelopen jaren dacht ik steeds, het zal dit keer wel niet lukken. Vanwege de crisis ofzo. En toch gingen we er steeds weer overheen. Intern zeg ik wel dat het geen wedstrijd is en dat de actie er niet minder om is als het niet lukt. Maar elke keer als het aan het einde erop lijkt dat het weer meer is, betrap ik mezelf er ook op dat ik denk: het zal toch niet waar zijn?''

Diarree
Dit jaar is het de beurt aan Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering. Ze vragen aandacht voor kinderen die onnodig sterven aan de gevolgen van diarree. Dat zijn er ieder jaar zo'n 800.000. Mensen praten volgens Mutsaers niet graag over diarree. 'Terwijl het een van de grootste problemen is. Wereldwijd gaan hier de meeste kinderen aan dood.'' De actie is wederom in samenwerking met het Rode Kruis.

Het Glazen Huis staat ditmaal in Leeuwarden. Inmiddels zijn er volgens de zendermanager al zo'n 2600 acties aangemeld. Dat is meer dan vorig jaar. Toen werd een bedrag van ruim 12 miljoen euro binnengehaald voor de bestrijding van babysterfte.

Vasten
Hoewel de vorm van de actie ieder jaar hetzelfde is, schakelt de zendermanager nog niet over op de automatische piloot. 'Van routine is geen sprake. We zijn elke keer in een andere stad. Alleen al daarom moeten we ieder jaar het wiel opnieuw uitvinden.''

Ook aan het feit dat de dj's weer 6 dagen moeten vasten, wordt niet getornd. 'Het is belangrijk, ze worden hierdoor vermoeider, wankeler, emotioneler. Ook al kijken ze er niet naar uit, Coen begon alweer over de 'vieze, gore sappen''. Ja, inderdaad, dat hoort erbij. Maar ze zeggen niet, laten we het maar niet meer doen.''

Navolging
De actie krijgt in steeds meer landen een vervolg. Zo staan er glazen huizen in België, Zweden, Zwitserland, Kenia en Zuid-Korea. Of er aan Serious Request een houdbaarheidsdatum zit? 'Het is een polsslag die je moet volgen. In Engeland heb je al jarenlang Red Nose Day en de cijfers wijzen nog altijd uit dat mensen er niet op zijn uitgekeken. Ik verwacht ook niet dat dit hier snel gebeurt.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.