Breathe is een Hollywoodesque melodrama en houterig vertelde geschiedenisles ineen

Breathe is vooral Hollywoodesque melodrama en houterig vertelde geschiedenisles ineen. Regisseur Andy Serkis is weinig geïnteresseerd in de belevingswereld van zijn verlamde hoofdpersoon.

Andrew Garfield in Breathe. Beeld
Andrew Garfield in Breathe.Beeld

In Breathe, het regiedebuut van motioncapturespecialist Andy Serkis, dreigt het tot aan zijn nek verlamde hoofdpersonage Robin Cavendish op een gegeven moment op gruwelijke wijze te stikken. Cavendish, een polioslachtoffer dat in de tweede helft van de vorige eeuw strijdt voor de acceptatie en onafhankelijkheid van verlamden, ligt in de bewuste scène thuis in Engeland in bed aan de beademingsmachine die hem in leven houdt. Als het rondtrippelende huishondje Bengy per ongeluk de stekker uit de machine zwiept, speelt Cavendish-vertolker Andrew Garfield een trage verstikkingsdood.

Breathe

Drama
Regie: Andy Serkis
Met: Andrew Garfield, Claire Foy, Hugh Bonneville
117 min., in 52 zalen.

Maar de acteur mist de verfijning om een dergelijke indrukwekkende scène overtuigend te spelen, zoals hij eerder dit jaar ook in Martin Scorseses gewichtige jezuïetenepos Silence door de mand viel. Wie op dat moment toch al niet overtuigd was door het met reuzenstappen door de geschiedenis banjerende Breathe, ziet in dat kakelende ademhappen van Garfield mogelijk zelfs iets komisch. Het is, in dat geval, de doodsteek voor het drama dat Serkis voor ogen staat.

De regisseur (bekend als Gollum in The Lord of the Rings en nu te zien als Supreme Leader Snoke in Star Wars: The Last Jedi) en zijn scenarist William Nicholson zijn weinig geïnteresseerd in de belevingswereld van hun verlamde hoofdpersoon. Wie hoopt met Breathe een variant te zien op Mar adentro (2004) of Le Scaphandre et le Papillon (2007), magistrale films die juist in de binnenwereld van hun verlamde hoofdpersonages duiken en zo hun levens invoelbaar maken, komt bedrogen uit. Breathe is vooral Hollywoodesque melodrama en houterig vertelde geschiedenisles ineen, over een man die gedurende een optelsom van gebeurtenisjes, zo krijgen we zelfs expliciet te horen, 'zijn beperkingen overwint'. En laten we maar niet beginnen over de romantische verbeelding van koloniaal Kenia in de jaren vijftig, waar Cavendish in de eerste scènes in een oase van gezellige kampvuurtjes en bloedrode zonsondergangen plots in elkaar stort en het drama begint.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden