Recensie Breakdancevoorstelling Redo

Breakdancer Redo tart zijn evenwicht in salto’s, handstanden en backspins (vier sterren)

Choreograaf Bahoran maakt een reisgids naar de ziel van het markante lichaam van breakdancer Redo.

Dans

Redo 
Door Redouan Ait Chitt. Concept: Shailesh Bahoran/IRCompany; 4/1, Stadsschouwburg Utrecht. 1, 2 en 3/2 Festival CaDance, Korzo Theater, Den Haag. Tournee volgend seizoen.

Er zijn dansers die hun lichaam gebruiken en er zijn dansers die hun lichaam begrijpen. Breakdancer Redouan Ait Chitt (29) behoort tot de laatste categorie. In de krachtige, intense solo Redo, gemaakt met choreograaf Shailesh Bahoran en met geld van de Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht, laat hij iedere vezel in zijn lijf op stoom komen en spant hij al zijn ledematen organisch en explosief aan voor een overvloed aan originele bewegingen. Alsof zijn lichaam ervoor is gemaakt. Het tegendeel is waar.

Redouan – Redo voor breakdancekenners – werd geboren met medisch onverklaarbare misvormingen. Hij mist een onderbeen, een ellebooggewricht, zijn rechterheup, een deel van zijn rechterarm en aan ieder hand een aantal vingers. Of, zoals hij het in zijn inspirerende TEDx-talk uit 2016 met zelfspot samenvat: ‘Ik stond direct met 0-6 achter’. Redo heeft een lichaam waar je je ogen moeilijk vanaf kunt houden. Maar in zijn geboorteplaats Giessenburg heeft hij die ongewilde aandacht en beperkingen al vroeg in zijn voordeel weten om te buigen. Met een doorzettingsvermogen waar je u tegen zegt, heeft hij zich ontwikkeld tot internationale breakdancer (crewlid van ILL-Abilities) en veelgevraagd ‘inspirator’. De jury van Every Body Dance Now liet hij in 2014 al ademloos achter. Inmiddels bestiert hij in Gorinchem een eigen dansschool. Maar Redo wil verder. En terecht.

Zijn breakdancemotoriek kent een uniek vocabulaire, met tornado’s op het stompje van zijn ellenboog, een beenprothese die klapt en slingert bij een eenarmige horizontale handstand en een gespierd bovenlijf dat zich in opgerolde toestand als kogel kan afvuren. Daarbij heeft hij een knap, ontwapenend gezicht. Samen met de veelzijdige choreograaf Shailesh Bahoran, zelf breakdancer, rafelt hij al deze bewegingen uiteen en intensiveert en verfijnt ze. Met dank aan het intrigerend lichtplan van Mike den Ottolander, met geïsoleerde lichtbundels op een donker podium en een slotbeeld van hemelblauwe spotjes in zwiepende looplampen. Plus de meeslepende soundscape van Rik Ronner, waarin het geluid van metaal dat wordt geslepen, plaatsmaakt voor piano en viool.

Redo begint met een zaklantaarntje op Redo’s drievingerige linkerhand: een dierlijke klauw die in de duisternis grijpt. Vervolgens belicht hij ieder onderdeel van zijn opvallende fysiek. We weten waarnaar we kijken. Dan reist hij af naar binnen, richting dansziel. Beheerst en secuur etaleert hij korte explosies, goochelend met (dis)balans. Hij tart zijn evenwicht in salto’s, handstanden en backspins. Bahoran laat Redo niet imponeren met de razendsnelle trucs die van hem op YouTube staan, hij maakt van hem een reisgids door een markant danserslichaam. Nu nog een kostuumontwerper die een spannender pak maakt dan dit vormloze, zwarte geval. En dan op naar de dubbeltournee, met Heritage (2013), Bahorans eigen solo, waarin hij zijn Hindoestaanse wortels vertaalt naar een knappe mix vol elementen uit de klassieke Indiase dans én uit de streetdancestijlen popping en locking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.