Breakdance, powermoves en poppoing & locking veroveren Summerdance Forever

Al heeft menig danser op YouTube nog zo'n succes, de Amsterdamse Stadsschouwburg is: erkenning.

null Beeld null

Het klinkt als een gewone titel voor een openingsavond van een festival: Night at the Theatre. Maar donderdagavond, bij het begin van het zesdaagse internationale stadsfestival Summer Dance Forever, zat er een berg emoties achter. Voor het eerst veroverden de urban dansers met hun hiphop, breakdance, powermoves en popping & locking het podium van de Stadsschouwburg in Amsterdam (met dank aan gastprogrammeur Jörgen Tjon A Fong en een gillend, jong publiek). Blijkbaar geldt zo'n hoofdstedelijk bolwerk nog steeds als Grote Erkenning, ook al hebben veel artiesten meer sporen verdiend via clubs en YouTube dan in de reguliere theater- en danswereld. Master of Ceremony (MC) John Agesilas stak zijn verwondering niet onder stoelen of banken: 'We are in The National Theatre!'

Summer Dance Forever Amsterdam: Nigth at the Theatre

21/8, Stadsschouwburg Amsterdam. Festival duurt t/m 28/8, met workshops en battles
summerdanceforever.com

Niet iedereen was zich bewust van die revolutionaire stap. Een van de twee hoofdacts, The Twins uit Frankrijk, maakte zich er gemakzuchtig van af. Misschien lag het aan de jetlag. Het duo met shabby kroeshaar en elastische benen was 's middags met vijf uur vertraging gearriveerd en vertrok de volgende ochtend om 9 uur naar Los Angeles. Slechts een paar minuten rommelden ze wat met petjes en gescratchte muziek van Nirvana, schreeuwden onverstaanbare vragen naar het publiek en lieten een glimp zien van wat ze aan swing, souplesse en performance in hun lijven hebben. Voor je ze had gespot, waren ze verdwenen. Beter was The Italiens met freezes en acrobatische danstrucs op, onder en boven een bank, op een medley van televisietunes zoals van Friends.

Veelbelovend was ook de preview van The Arc in een regie van Lloyd Marengo en Agesilas zelf: met dit fragment uit een avondvullende voorstelling lieten ze zien niet bang te zijn voor rust, opbouw en verrassingen, zoals perfect gecontroleerde salto's vanuit stilstand. Het Nederlandse duo Drosha & Statue koos met hun première van Boredom voor gedanste slapstick op twee stoelen. Als twee verveelde 'stropdassers' verknoopten ze hun benen in grappige lussen, hun armen blonken uit in een freestyle van popping & locking. Coaching door ervaren variétékunstenaars is nodig om slapstick en timing naar een hoger niveau te tillen. Andere duo's, zoals David Colas & Santiago, stelden hun spierbundels in dienst van gebeeldhouwde poses, van waaruit ze losbraken in spectaculaire moves. Technisch verbluffend was de Japanse uitsmijter vol laserstralen en lichtgevende pakken, El Squad van Wrecking Crew Orchestra. Bij vlagen leek het op een finaleavond van het televisieprogramma Everybody dance now. Maar we zaten toch echt in het theater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden