Brasserie Valentijn is niet gedenkwaardig, wel plezierig

Niet gedenkwaardig misschien, maar Brasserie Valentijn biedt ruim genoeg plezier om anderhalf uur bij aan te schuiven. Sanne Vogel houdt het tempo in de film hoog en biedt aan elke dis geslaagde momenten.

Als pretentieloze formulekomedie blijft Brasserie Valentijn plezierig genoeg om anderhalf uur bij aan te schuiven. Beeld null
Als pretentieloze formulekomedie blijft Brasserie Valentijn plezierig genoeg om anderhalf uur bij aan te schuiven.

In het ene restaurant komen vooral hipsters, het andere wordt gefrequenteerd door patjepeeërs. De fleurige Brasserie Valentijn, gesitueerd in een uit Parijs en Amsterdam geboetseerde fantasiestad, blijkt dan weer opvallend populair bij dik aangezette typetjes.

Op Valentijnsdag strijken ze er makkelijk herkenbaar neer: de constant bellende autodealer en zijn verwaarloosde vrouw; de eenzame schoonheid; even verderop zit een verliefd gebleven seniorenechtpaar. Die oudjes hoeven van regisseur-schrijver Sanne Vogel en coscenarist Judith Goudsmit, samen verantwoordelijk voor de romcomhit Hartenstraat (2014), enkel verkikkerd naar elkaar te glunderen.

Realistisch en los spel

Je zou verwachten dat zo'n licht karikaturaal gezelschap alles zegt over het etablissement en zijn uitbaters. Gelukkig valt dat mee, in deze vaardig van tafel naar tafel springende, soms naar buiten fladderende romantische komedie naar het Belgische kassucces Brasserie Romantiek (2012). Als personages hebben eigenares Valentijn en haar broer, chefkok Angelo, meer vlees en reliëf dan hun gasten - niet in de laatste plaats doordat Georgina Verbaan en Roeland Fernhout hun aangename spel wat realistischer en losser maken.

Valentijn en Angelo, terzijde gestaan door hun anonieme keukenbrigade en de nonchalant-charmante ober Lesley (leuke rol Maarten Heijmans), hebben geknokt om hun restaurant op de kaart te zetten. Dat heeft in hun privéleven zijn tol geëist. Angelo worstelt met de dood van zijn vrouw, Valentijn zette voor het bedrijf andere verlangens opzij. Hommeles dus als haar grote liefde Frank (Egbert Jan Weeber) na jaren afwezigheid weer verschijnt en een aantrekkelijk voorstel doet.

Frank, een diplomaat die met zijn gleufhoed, streepsnor, sjaal en pak zo uit een ouderwetse Hollywoodfilm lijkt weggelopen, is misschien wel het grootste typetje van allemaal. Maar wel een met een functie. Terwijl ze langzaam ontdooiend Franks gerechten serveert, moet Valentijn bepalen of onder diens fonkelende oppervlak geen loze beloften schuilgaan. Is hij het waard om alles voor op te geven?

Hoog tempo

Intussen eisen ook andere gasten hun aandacht en raakt Valentijns verhaal tussen de overige lijntjes versnipperd. Gelukkig houdt Vogel het tempo hoog en biedt elke dis zijn geslaagde momenten: de miljonair (Tom Jansen) met zijn in extreem close-up gefilmde wijnproef-farce, de steeds baldadigere autodealer-echtgenote (Lies Visschedijk), de wind door het weelderige haar van de sexy blind date (Jamie Grant).

Echt gedenkwaardig is het allemaal niet, wat multitalent Vogel in haar tweede speelfilm doet. Maar als pretentieloze formulekomedie blijft Brasserie Valentijn plezierig genoeg om anderhalf uur bij aan te schuiven.

Brasserie Valentijn. Komedie. Regie: Sanne Vogel. Met Georgina Verbaan, Roeland Fernhout, Maarten Heijmans, Egbert Jan Weeber, Lies Visschedijk, Mark Rietman, Jim Deddes, Simone van Bennekom, Geza Weisz, Sigrid ten Napel, Melody Klaver, Jip van den Dool, Tom Jansen, Jamie Grant. 102 min., in 94 zalen.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden