Brangelina is dood, leve Michaelicia

Interview Michael Fassbender en Alicia Vikander

Het nieuwe sterkoppel, Michael Fassbender en Alicia Vikander, leerde elkaar kennen op de set van The Light Between Oceans. En die film ís al zo vol emoties.

Het is een soort verhaal dat ik al lang niet meer in de bioscoop heb gezien', aldus Vikander. 'Met emoties die voor veel mensen voorstelbaar zijn, denk ik.'

Geen privévragen, zo luidt de eis vooraf. Wie wil aanschuiven bij Michael Fassbender en Alicia Vikander, naast elkaar gezeten aan een tafeltje, heeft zich eraan te houden. Een pr-medewerker van de sterren zit binnen gehoorafstand en ziet toe op de strikte naleving.

Wat moet je er ook over zeggen? De twee brachten gezamenlijk vijf weken door op een afgelegen Nieuw-Zeelands schiereiland, voor de opnamen van het romantische historische drama The Light Between Oceans. Ze werden verliefd, de 39-jarige Duits-Ierse acteur, die enkel om zijn drie films met Steve McQueen (Hunger, Shame, 12 Years a Slave) wordt beschouwd als de beste acteur van zijn generatie, en de 28-jarige Zweedse actrice, de oud-topballerina die eerder dit jaar een Oscar won voor de periodefilm The Danish Girl.

Voer voor de roddelbladen- en glossy-industrie, zeker nu Brangelina niet meer is. Al is dit koppel wat schuwer voor de pers. Vikander liet zich voor een coverinterview voor het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair, vertrouwd leverancier van kreukelloze sterreninterviews en dito fotografie, enkel per Skype-verbinding interviewen. Fassbender floot de interviewer van periodiek Entertainment Weekly terug, toen die suggereerde dat de verliefdheid was gestimuleerd door de romantische rol: 'Als ik een moordenaar acteer, ga ik niet ineens mensen vermoorden.'

Lees hier de recensie: Onvervalst snikken met The Light Between Oceans

Eindelijk weer een film die opzichtig, schaamteloos en succesvol naar tranen hengelt. Origineel is het niet, effectief zeker. De plot ontvouwt zich tergend langzaam, maar Fassbender en Vikander compenseren dat prima met hun naturelle spel.

In de film naar de wereldwijde Australische bestseller van M.L. Stedman (Het licht van de zee) spelen ze Tom en Isabel, de introverte WOI-veteraan en zijn levenslustige jonge vrouw die samen een vuurtoren bemannen, weg van de bewoonde wereld. Als er een baby'tje aanspoelt in een reddingssloep, overtuigt zij hem ervan dat ze als hun eigen kind moeten opvoeden. Een splijtend moreel dilemma ontstaat als het gezin een paar jaar later de onwetende, echte en rouwende moeder ontmoet.

'Het is een soort verhaal dat ik al lang niet meer in de bioscoop heb gezien', zegt Vikander nu. 'Met emoties die voor veel mensen voorstelbaar zijn, denk ik.'

Naar een eiland

The Light Between Oceans zou worden opgenomen aan de Australische kust. Maar toen kwam het nieuwste deel van Pirates of the Caribbean aangezeild, en bleek het beschikbare belastingvoordeel voor buitenlandse filmproducties opgesoupeerd. Regisseur Derek Cianfrance week voor zijn film uit naar een afgelegen Nieuw-Zeelands eiland. 'Ik neem aan dat het een leuke film wordt, die Pirates. Ik bedoel dat niet cynisch hoor, zo gaan die dingen. Achteraf ben ik blij.'

Durven te falen

Het is de dag na de wereldpremière, in Venetië. Fassbender was al gecast als acteur toen zij werd benaderd voor haar rol. 'Ik weet nog dat ik zijn films Hunger en Fishtank zag, in Stockholm. Stoten in mijn maag waren dat. Wat Michael ook speelt, het voelt altijd echt. De eerste dag op de set was ik nerveus, maar hij zei direct: gooi er gewoon wat uit, wat is je gedachte voor de volgende take? Hij tilt je op.'

De acteur, met brede lach en Iers accent: 'Dank je. Ik had nog niks gezien van haar, maar het werd me meteen duidelijk dat ze zeer vastbesloten was en over uithoudingsvermogen beschikt. Dankzij haar ballettraining veronderstel ik: die is intens, meedogenloos. Veel acteurs hebben er moeite mee iets lelijks van zichzelf te laten zien in een rol, uit angst dat ze het publiek op afstand zetten. Zij heeft dat niet.'

Acteren op een filmset is anders voor een vrouw, meent Fassbender. 'Omdat filmcrews - helaas - grotendeels uit mannen bestaan. Als acteur moet je jezelf in aanwezigheid van die mensen belachelijk maken, dingen uitproberen, durven te falen.'

Fassbender en Vikander.

Geen van tweeën doet aan method acting, zegt Vikander. Ze zijn niet het soort acteur dat voor een rol uit eigen emoties put, of eerst een maand als vuurtorenwachter wil werken voordat de camera gaan draaien.

Wat is dan wel hun geheim voor zulk emotioneel spel? 'Ik denk altijd aan Joey in Friends', zegt Fassbender. Joey is een dommig en weinig getalenteerd soapacteur in de succesvollel tv-serie. 'Hij had een truc: voor een emotionele scène trok hij wat schaamharen uit, met zijn hand in zijn broek. Dat is een goed begin.'

Grijnzend naar Vikander: 'Wil jij de vraag beantwoorden?' Zij, serieus: 'Mijn intuïtie vertelt me iets als ik het script lees. Maar als je met briljante acteurs werkt, merk je ook: wat je voorbereidt, pakt op de set soms anders uit. Je reageert op elkaar.'

De vragensteller geeft niet op: hoe voorkom je dat een scène té emotioneel wordt? 'Dat is zíjn baan', zegt Fassbender, wijzend naar regisseur Cianfrance, die iets verderop zit. 'Als acteur probeer je hem van zo veel mogelijk opties te voorzien. Maar híj kiest. Hij bepaalt in hoeveel scènes je huilt.'

Unieke ervaring

Derek Cianfrance - 42, tatoeages op zijn vingers - maakte naam met Blue Valentine (2010), zijn echtscheidingsdrama met Ryan Gosling en Michelle Williams. 'Dat was een beetje een cynische film over de liefde', zegt hij. 'Maar films maken over liefdesrelaties, en hoe die kunnen veranderen, beschouw ik als mijn missie als filmmaker.'

Het woeste Nieuw-Zeelandse schiereiland waar werd gefilmd, Cape Campbell, ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van de dichtstbijzijnde nederzetting. 'De studio zei: onmogelijk, daar kun je niet filmen, dan ben je dagelijks drie uur kwijt aan reistijd. Ik zei: wat als we de hele opnameperiode daar kamperen? Onmogelijk, zei de studio nogmaals, het lukt je nooit de acteurs te overtuigen.'

De Amerikaanse regisseur doet voor hoe hij Fassbender belde: 'Michael, je bent een groot acteur. Er is niks wat ik in je oor kan fluisteren om je beter te maken, je redt je prima zonder mij. Maar wat ik wél kan doen, als regisseur, is je een unieke ervaring bieden.'

Regisseur Derek Cianfrance Beeld epa

Fassbender, die weinig zin had in zo'n kampeeravontuur, beloofde in elk geval één keer ter plekke te overnachten. 'Dat werd twee keer, en uiteindelijk dus vijf en een halve week', zegt Cianfrance. 'Ze vonden het fijn daar. Dat geïsoleerde, de wind die je wakker fluit om drie uur 's ochtends, het draagt bij aan de kwaliteit van de film. Je begrijpt ook meer van de psychologie van bewoners van zo'n oord: hoe die langzaam gek kunnen worden. Tom en Isabel zijn twee normale mensen, die een emotioneel besluit nemen waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien.'

Volgens Fassbender, die erkent dat het uiteindelijk best goed toeven was op dat stuk rots ('fijne caravan, dito barbecue, goeie kreeft'), ging het schiereiland regisseur Cianfrance aanvankelijk lang niet ver genoeg. 'Het moest voor hem eigenlijk een echt eiland zijn', zegt de acteur. 'Net zoals in het boek. Ik zei: we kunnen toch ook, eh, gewoon doen alsof?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.