Branche wil af van 'zuipprogramma's' als Oh Oh Cherso

De alcoholbranche in Nederland is klaar met televisieprogramma's waar jongeren zich helemaal vol gooien met drank. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) roept RTL op om te stoppen met 'Oh Oh Cherso', een programma waar jongeren die in het buitenland vakantie vieren op de voet worden gevolgd.

Sniper (Vincent), Jokertje (Robert), Little Princess (Roos), Sterretje (Tony), Barbie (Samantha) en Kabouter (Bibi), in 2010 op het verjaardagsfeestje van Jokertje in Club Le Paris in Den Haag. Beeld ANP Kippa

Jongeren worden volgens STIVA geconfronteerd met beelden waaruit blijkt dat heel veel alcohol drinken de norm is. En dit terwijl STIVA juist wil dat jongeren op een verantwoorde manier met alcohol omgaan. 'Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd', zegt Peter de Wolf, directeur van STIVA.

De Wolf begrijpt dat het vreemd over kan komen dat juist de alcoholbranche met deze oproep komt. 'De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken', legt hij uit. 'Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moeten geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema 'alcohol en jongeren'.'

Volgens de directeur van STIVA bestaat de kans dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari voor kiest om niet meer te adverteren rond televisieprogramma's zoals Oh Oh Cherso.

Ondertussen maakt RTL de realityseries met feestende jongeren aan de lopende band. Vanaf donderdag 29 augustus is de serie Het Wilde Oosten op de buis. Een programma waarin Negen Achterhoekse jongeren graag een biertje drinken, van een feestje houden en hard werken, is te lezen in het persbericht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.