RecensieCasting ‘The Pass’

Bram Jansen reflecteert op #MeToo in de theaterwereld ★★★☆☆

Het spraakmakende toneelstuk Casting ‘The Pass’ is een veelzijdig MeToo-verhaal dat zich afspeelt in de theaterwereld zelf. Met zijn onder andere op eigen ervaringen gebaseerde voorstelling bij Het Zuidelijk Toneel reflecteert Bram Jansen op hoe zulke grensoverschrijdingen er van dichtbij uitzien. 

Scène uit ‘Casting ‘The Pass’’ van Het Zuidelijk Toneel/Bram Jansen. Beeld Jostijn Ligtvoet
Scène uit ‘Casting ‘The Pass’’ van Het Zuidelijk Toneel/Bram Jansen.Beeld Jostijn Ligtvoet

Soms krijg je een aanbod dat je gewoonweg niet kunt weigeren. Een dag of wat naar een droomvilla op Ibiza met de baas van het castingbureau. Het is eigenlijk niet wat je wilt, en toch ga je. Omdat je echt hoopt die ene rol te krijgen. En als er dan ter plekke ook nog een seksuele handeling moet worden verricht – dan dat ook nog maar.

Zijn (voor)naam valt maar één keer, maar hij is alom aanwezig, de casting director. In mijn tijd was hij eigenlijk niet meer dan ‘het hulpje van’, zegt Gerardjan Rijnders, tegenspeler van Jord Knotter, en met die opmerking weet een theaterinsider vermoedelijk genoeg – al hoef je voor de appreciatie van Casting ‘The Pass’  helemaal niet over die informatie te beschikken.

Knotter is de verteller in het stuk, de ik-figuur in een veelkantig MeToo-verhaal, gebaseerd op ervaringen van regisseur Bram Jansen en vele anderen om hem heen. Rijnders speelt alle andere personages die de ik-figuur ontmoet. En dat is vaak die ene castingbobo.

Het is geen vingerwijzen, deze voorstelling, het is op een kalme, niet-rellerige manier reflecteren op hoe je met je eigen ambities en ethische kader probeert te overleven in een wereld waarin iedereen elkaar kent, en je ook graag die ene rol wil – zoals bijvoorbeeld in het stuk The Pass, een beroemd, erotisch getint scenario (John Donnelly) over twee jonge voetbalprofs. Door het retrospectieve karakter blijft het een beetje op afstand, maar Casting ‘The Pass’ is een integere voorstelling over afglijden en terugkomen, en in die zin een interessante vrucht van allerlei ingewikkelde machinaties.

Casting ‘The Pass’

Theater

★★★☆☆

Door Het Zuidelijk Toneel/Bram Jansen. 

22/10, Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 9/12.

‘In de Nederlandse theaterwereld ligt de macht in handen van een klein clubje mensen’

Ilja Leonard Pfeijffer en Bram Jansen hebben allebei een toneelstuk geschreven over seksueel grensoverschrijdend gedrag in de film- en theaterwereld. ‘In het echt is het nog erger.’

Aanvulling: Uit een eerdere versie van deze recensie kon de indruk ontstaan dat de voorstelling geheel gebaseerd was op de ervaringen van Bram Jansen. Dat klopt niet, daarom is het stuk aangepast.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden