Bradley weet zich niet werkelijk te onderscheiden

Wat er met Charles Bradley (67) zou zijn gebeurd als hij niet was ontdekt door Gabriel Roth van soullabel Daptone, zullen we nooit weten. Mogelijk was hij nog altijd bezig onder de naam Black Velvet in kleine clubs James Brown te imiteren.

Gijsbert Kamer
null Beeld EPA
Beeld EPA

Maar sinds hij onder leiding van Roth en de fantastische huisbands van Daptone onder eigen naam platen is gaan uitbrengen is Bradley uitgegroeid tot een zeer geliefd soulzanger. Changes is na No Time for Dreaming (2011) en Victim of Love (2013) zijn derde album en opnieuw bewijst Bradley zich als een zeer innemend soulzanger met het hart op de tong.

Dat hij veel aan persoonlijk leed heeft meegemaakt, bleek al uit de fraaie documentaire Charles Bradley: Soul of America (2012). In de aanloop naar Changes kwam daar nog de dood van zijn moeder bij, wat hem onder meer inspireerde tot de van Black Sabbath gecoverde titelsong.

Opmerkelijk, maar Bradley weet het volledig naar zichzelf toe te zingen. Precies op de wijze die hem op de concertpodia zo geliefd maakt: vanuit de tenen, schreeuwend en smachtend als Otis Redding of James Brown in hun beste jaren.

null Beeld
Beeld

pop, Charles Bradley, CHANGES, Daptone/V2

Ook Changes is weer een mooi retrosoulalbum met vette blazers en puntige funkgitaren van de Budos Band en de Menahan Street Band. Maar opnieuw blijft het songmateriaal iets achter bij de grootse voordracht van Bradley. Ook op Changes ontbreekt het aan dat ene liedje waarmee Bradley zich werkelijk onderscheidt. Het klinkt allemaal sympathiek en Bradley zal ook zeker de komende week weer indruk maken met zijn soulact, maar dat ene liedje waarmee hij voor even uit de schaduw van zijn grote voorgangers stapt, heeft hij nog altijd niet op zijn repertoire.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden