PicsFloortje Smit

Brad Pitt 2.0 vrolijkt de sombere boel bij prijzengala’s weer een beetje op

Brad Pitt speecht nadat hij de Golden Globe voor beste mannelijke bijrol heeft gewonnen. Beeld AP

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Het begon voorspelbaar, de speech van Brad Pitt bij de Golden Globes. Toen hij de prijs in ontvangst nam voor zijn rol in Once Upon A Time… in Hollywood dankte hij natuurlijk alle betrokkenen in superlatieven.

Vervolgens roemde hij zijn tegenspeler, ‘zijn goede vriend LdC’. ‘Ik had het vlot met je gedeeld’, voegde hij eraan toe – een filmgrapje over de manier waarop Leonardo DiCaprio (over hem hebben we het natuurlijk) aan zijn einde komt in Titanic.

Daarna merkte Pitt nog op dat hij zijn moeder had willen meenemen naar de uitreiking, maar dat vrouwen aan zijn arm tegenwoordig meteen worden gezien als nieuwe vriendin. ‘Dat zou ongemakkelijk zijn.’

Het is een genot om te zien hoe Pitt de ene filmprijs na de andere in ontvangst neemt. Niet alleen omdat hij het verdient, maar omdat hij het zo leuk maakt. Wat we zien is Pitt 2.0: een man die na de akelige scheiding van Angelina Jolie en zijn strijd tegen zijn alcoholverslaving als een feniks uit de as is herrezen. Zichtbaar lekker in zijn vel speecht hij losjes; wat kan het hem ook schelen. Het enige dat hij wil is gelukkig zijn, en ‘nooit in de financiële positie komen dat ik Ocean’s 14 moet maken’, zei hij bij het National Board of Review Gala. Daar wees hij ook acteur Bradley Cooper aan als ‘degene die me nuchter heeft gekregen’. Quentin Tarantino noemde hij bij New York Film Critics Circle Awards ‘de enige man die coke nodig heeft om te stoppen met praten’.

Heerlijk entertainend. Want laten we eerlijk zijn: dat hele filmprijzencircus is de afgelopen jaren nogal grimmig geworden. Waar je ooit zonder schuldgevoel kon wegdromen bij paillettenjurken, heeft de politieke werkelijkheid een steeds grotere rol opgeëist. Het begint al bij het bekendmaken van de nominaties: zijn ze representatief genoeg? (Nee, nooit). De rode loper is uitgegroeid tot een plek voor (feministische) statements. En hebben de acteurs een prijs in handen, gaan ze staan miesmuizen over branden in Australië, klimaatproblematiek en/of het gebrek aan diversiteit in de filmwereld. De Globes, de Bafta’s, de Oscars: deprimerende aangelegenheden die de kijker confronteren met problemen die maar niet worden opgelost. Belangrijk allemaal, maar léúk is anders.

Nee, dan is Pitt een frisse bries. Hij drijft de spot met de filmwereld, lijkt niets au sérieux te nemen, en laat zien dat Hollywood een oppervlakkige plek is waar belachelijk knappe, goedgeklede mensen met elkaar dollen zonder dat het kwade koppen oplevert. Door zijn wonderlijke, persoonlijke ontboezemingen maakt hij je deel van die fantasiewereld waar een mens zich – juist nu – graag in verliest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden