BORSATO CULTURELE TOP

Marco Borsato mag zichzelf gelukkig prijzen. Hij is het sterkste culturele merk van Nederland. Zo blijkt uit onderzoek dat DirectResearch uitvoerde in opdracht van Hendrik Beerda's merkenadviesbureau....

Borsato en Kraaijkamp; zijn dat niet wat kleine namen als je ze vergelijkt met wereldberoemde ‘culturele merken’ als Van Gogh, Rembrandt en Anne Frank?

Niet voor marktonderzoeker Hendrik Beerda. Hij richtte zich alleen op ‘de dynamiek van levende culturele merken’; geen dode helden dus.

Voor het onderzoek moesten zesduizend Nederlandse respondenten noteren welke nationale musea, acteurs, musici, theatergezelschappen en zangers zij kennen, hoe zij die waarderen en hoezeer ze zich ermee verbonden voelen.

Toch worden ook internationale cultuurmerken als Paul Verhoeven, Rutger Hauer, DJ Tiësto en Victor & Rolf niet erkend. Volgens Beerda voelt zowel vrouwelijk als laagopgeleid Nederland zich eerder verbonden met Borsato, mannen met André van Duin. Hoogopgeleiden gaven de voorkeur aan het Rijksmuseum, maar dat kwam slechts op nummer negen uit. ‘Organisaties worden over het algemeen minder sterk gewaardeerd dan individuen’, verklaart Beerda.

Met die kennis kunnen merken die door een breder publiek gedragen willen worden volgens hem hun voordeel doen. ‘Zij kunnen een bekende Nederlander inhuren die past bij hun organisatie.’ Wat dat betreft hebben WarChild en pannenkoekenproducent Koopmans met Borsato en Kraaijkamp een goede keus gemaakt.

Erik Thijssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden