InterviewBorger Breeveld

Borger Breeveld: ‘In Suriname word ik nog overal herkend’

Scène uit Wan pipel met de creool Roy Ferrel (Borger Breeveld) en de Hindoestaanse Rubia (Diana Gangaram Panday).

De hoofdrolspeler van Wan pipel maakt zich nog steeds sterk voor de Surinaamse filmindustrie.

Wat trok u aan in de rol van Roy Ferrol?

‘Roy is een zelfbewuste jonge Surinamer die zijn vaderland op de eerste plaats zet. Ik deel die opvatting. Ik heb in Nederland gestudeerd, maar ben teruggegaan om bij te dragen aan de ontwikkeling van mijn land.’

Pim de la Parra kreeg uiteindelijk met Wan pipel een heldenstatus in Suriname. Wat voor gevolgen heeft de film voor u gehad?

‘Ik ben erna voor veel rollen gevraagd en heb er, net als Pim, een soort heldenstatus aan over gehouden, al zeg ik het zelf. Ik heb dit jaar een Achievement Award gekregen voor mijn bijdrage aan de Surinaamse entertainmentindustrie en ik sta levensgroot geportretteerd op een muur van de Centrale Markt in Paramaribo. Daarnaast word ik nog overal herkend. Nu nog, veertig jaar later, hoor je mensen hele dialogen citeren uit de film.’

In hoeverre bestaan de gespannen verhoudingen tussen bevolkingsgroepen nog steeds?

‘Ik zeg hetzelfde als wat de Surinaams-Nederlandse schrijver Albert Helman zo’n veertig jaar geleden al zei: ‘We moeten hard werken om van Surinamers één volk te maken.’ Dat gaat het best als je assimileert met elkaar. Als creolen kinderen krijgen met Javanen, Hindostanen met Chinezen, enzovoort. Ik moet wel zeggen dat die spanning tussen bevolkingsgroepen alleen leeft als er politiek of religie in het spel is.’

Is Wan pipel de grootste Surinaamse film ooit? ‘Zelden tref je een film, gemaakt tijdens een historische gebeurtenis die zo treffend dat proces reflecteert en er vervolgens zelf weer een hoofdrol in vervult’.

U heeft samen met Pim de la Parra de Surinaamse Film Academie opgericht. Hoe heeft de Surinaamse film zich ontwikkeld?

‘Er komen hier geregeld films uit. Recent nog Holland Ano Paradijs. Dit jaar is Studio Paramaribo, de eerste filmstudio van Suriname, opgericht. En vorige maand werd Wiren the Movie geselecteerd voor het Nederlands Film Festival. Dan heb je nog The Back Lot, een organisatie die van Suriname een aantrekkelijk locatieland probeert te maken voor buitenlandse filmcrews. Daar ligt enorme potentie. Wist je dat in 1962 al de film The Spiral Road met Rock Hudson hier is opgenomen?’

Wan pipel draagt het idee uit dat alle Surinamers één volk vormen. U bent woordvoerder geweest van Bouterse, een figuur die de Surinaamse bevolking behoorlijk heeft verdeeld. Hoe kijkt u daarop terug?

‘Ik heb alleen in de beginjaren met hem gewerkt. Hij is bij uitstek een leider geweest die heeft geprobeerd van dit land één volk te maken. Er zijn natuurlijk ook dingen fout gegaan, maar dat heb je in elk land. Ik kijk terug met mijn borst vooruit en mijn hoofd rechtop, omdat ik weet dat ik geen dingen heb gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik ben en blijf nationalist. Ik ben en blijf Surinamer in hart en nieren.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden