KunstcolumnRobert van Gijssel

Boomers maken een puinhoop van de ooit zo deftige Grammy’s

Robert van GijsselBeeld De Volkskrant

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

Jammer voor de liefhebbers van ontuchtige live-optredens en boze hiphoppers die de microfoon afpakken van countryzangeressen die net aan hun dankwoord zijn begonnen. De Grammy Awards, die zondagnacht worden toegekend, zijn al een schandaal voor de uitreiking is begonnen. Kanye West kan thuisblijven – en dat treft want dat was hij toch al van plan.

Het had er even alle schijn van dat het gala voor de belangrijkste muziekprijzen ter wereld in 2020 een glorieuze editie zou worden, die oud zeer zou kunnen wegmasseren. De afgelopen jaren waren de uitreikingen in het Staples Center te Los Angeles vaak tenenkrommend, vanwege de mannelijke dominantie bij de prijswinnaars. Je hoefde echt geen socialegelijkheidsstrijder te zijn om te zien dat daar het een en ander mis ging. In de belangrijkste categorieën ging er opvallend vaak een kerel met de prijs vandoor. En in 2018 ging het echt mis. Slechts één vrouw, de Canadese zangeres Alessia Cara, won een Grammy in een enigszins belangrijke categorie (Beste Nieuwe Artiest). Ook pijnlijk: in de categorie Beste Solo Optreden moesten álle vrouwelijke genomineerden (Kelly Clarkson, Lady Gaga, Kesha en Pink) het afleggen tegen die ene man, Ed Sheeran. En totaal onbegrijpelijk: van alle genomineerden voor de prijs Album van het Jaar mocht alleen de enige vrouw Lorde niet live optreden. Alle mannen (Childish Gambino, Bruno Mars, Jay-Z en Kendrick Lamar) konden hun choreografietjes uitvoeren op het podium.

Maar het commentaar van de baas van de organiserende Recording Academy, op kritische vragen van de entertainmentpers, was helemaal legendarisch. ‘Het wordt misschien tijd dat vrouwen wat beter hun best gaan doen’, zei Neil Portnow (72). Daar sta je dan, als Beyoncé, Rihanna of Lorde.

Het moest anders. En het ging anders. In augustus vorig jaar werd Deborah Dugan (61) benoemd tot Grammy-chef: de eerste vrouwelijke baas in de geschiedenis. In de nominaties werd duidelijk iets rechtgetrokken: daar domineerden nu eens de vrouwen. En terecht natuurlijk, in het jaar van Billie Eilish, Lizzo en Lana del Rey. Ja, de Grammy’s zouden dit jaar met nieuw elan van het podium spatten. En toen brak de pleuris uit.

Vorige week werd Deborah Dugan ineens aan de kant geschoven. Zij zou grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond op de werkvloer, en zich hebben misdragen tegen een medewerker. Een enorme vernedering. En Dugan sloeg keihard terug. De Recording Academy zou haar hebben weggewerkt met een verzonnen aanklacht, omdat zij corruptie op het spoor was. De toekenning van de nominaties verliep niet zuiver, zei Dugan. En zij was schoon schip aan het maken. Paniek in de Grammy-tent én bij alle voorheen blije genomineerden van dit jaar, die dachten dat ze gewoon goede muziek hadden gemaakt.

Dugan deed er nog een schep bovenop. Haar voorganger Neil Portnow, verklaarde zij, was beschuldigd van verkrachting van een zekere buitenlandse zanger. Waarna Portnow zijn bijl weer ging slijpen. Oftewel: we gaan de komende maanden nog veel lezen over die ooit zo deftige muziekvereniging.

De Grammy’s 2020 een schandaal noemen, is inmiddels een eufemisme. Een prijzengala organiseren ten tijde van cultuuroorlogen is al een mijnenveld, maar de Recording Academy smijt nu, daags voor het feest, met atoombommen.

Leuk ook voor iemand als Billie Eilish (18), die straks wordt gevierd als een van de nieuwe helden van de popmuziek door een muziekindustrie die door een paar steenrijke boomers de nek wordt omgedraaid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden