'Booking.com misleidt klanten met kamerschaarste'

Hotelboekingssite Booking.com misleidt klanten door op de site te stellen dat er nog maar een beperkt aantal kamers beschikbaar is, terwijl dat niet zo is. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in een vandaag gepubliceerde uitspraak.

Screenshot Booking.com Beeld -

Bij het bekijken van een hotelkamer wijst Booking.com de sitebezoeker erop dat er nog maar een paar kamers vrij zijn, met zinnen als: 'We hebben nog 1 kamer vrij!'. Maar die beschikbaarheid geldt niet per se voor het hotel dat te boeken is, maar voor het aantal hotelkamers dat via Booking.com is te boeken. De Reclame Code Commissie beveelt de site aan zijn uitingen aan te passen.

In een reactie stelt de website dat het 'we' in het voorbeeld verwijst naar Booking.com, de website, en dat er van misleiding dus geen sprake is. 'In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen we onderzoeken hoe we deze weergave verder kunnen verduidelijken.'

De uitspraak van de Reclame Code Commissie is nog niet definitief. Booking.com heeft twee weken de tijd om in beroep te gaan. Het bedrijf beraadt zich daar nog op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden