Boma is sferisch sterk, maar inhoudelijk oppervlakkig

Flarden Keniaanse cultuur resoneren door het weinig opzienbarende westers-eigentijdse dansmateriaal.

Scène uit Boma.Beeld Marjon Broeks

Dansgroep Amsterdam (DGA) leek uit haar graf verrezen. Sinds 2013 bestaat het gezelschap niet meer en opeens is daar Boma, een stuk van de jonge choreograaf Corneliu Ganea voor dansers van het Internationaal Danstheater (IDT) en het Keniaanse talentplatform Sarakasi, in coproductie met ITs Festival en, jawel, DGA.

Hoe zo'n balletje rolt? Nadat het gezelschap van roerganger-choreograaf Krisztina de Châtel uit het subsidiestelsel werd gezet, zijn de tegoeden naar een bestemmingsfonds voor talentontwikkeling gegaan. Ganea is een ex-danser van De Châtel en de Kenia-connectie is afkomstig van de leden van White Horse, haar vroegere protegés. Die toerden in Kenia met een stuk dat ze oorspronkelijk voor DGA hadden gemaakt en nu voor Sarakasi hadden bewerkt. IDT ging graag mee in Boma.

Het is een mooi verhaal over ontmoeting en samenwerking, niet onbelangrijk wil je financieel overleven en inhoudelijk geïnspireerd blijven. Dat het resultaat niet overtuigt, is extra spijtig.

Boma is sferisch sterk, maar inhoudelijk oppervlakkig. Flarden Keniaanse cultuur resoneren door het weinig opzienbarende westers-eigentijdse dansmateriaal. De breekbaarheid van ingetogen swingende heupen, dwingende maar zachte drumritmes en, ook live, liedjes over de thuishoeve ('boma') verrast nog. Maar Ganea gaat ook weg van de synergie, een steeds 'traditioneler' spoor op. Met rode en paarse Masai-kleden, een verfritueel en als uitsmijter een onvervalste showcase 'Afrikaans dansen'. Met razendsnelle voeten en trillende billen. Geweldig, maar het eigenlijke verhaal dat hij met Boma zou moeten vertellen, wordt er steeds vager door, zowel thematisch als choreografisch. Ontmoeting is belangrijk, artistieke noodzaak ook.

Boma Door Internationaal Danstheater. Choreografie: Corneliu Ganea. 26/6, Doelenzaal, Amsterdam. Nog te zien: 1/7 Keti Koti Festival (Amsterdam) en 10 t/m 12/7 op De Parade Den Haag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden