Bol.com en Albert Heijn kanshebbers Gouden Loeki

Bol.com en Albert Heijn zijn elk met twee reclames doorgedrongen tot de halve finale van de verkiezing Ster Gouden Loekie. Voor de twintigste editie van de Gouden Loeki dingen Jumbo, Gamma, KLM, KNGF Geleidehonden, Calvé Pindakaas en Specsavers mee naar de reclameprijs.

Gouden Loeki. Beeld anp

Sophie Hilbrand maakte maandagavond in het Sterblok de halve finalisten bekend. De finale van de Ster Gouden Loeki is woensdag 14 januari en wordt live uitgezonden op NPO1. Hieronder een overzicht van alle genomineerden.

KLM - We Are KLM For You

KLM bestond op 7 oktober 95 jaar en vierde dit met allerhande voordeelacties en een verjaardagscommercial. Ze benadrukken in dit filmpje de band die KLM met Nederland heeft. In de commercial komen ook beelden terug van de guerrillamarketingactie rondom de KLM Werelddeal Weken.

Albert Heijn - Route 99

Albert Heijn is genomineerd met twee reclames. In beide filmpjes speelt Harry Piekema, hét gezicht van de supermarktketen, de hoofdrol. Dit gezicht gaan we missen, want Piekema neemt na tien jaar afscheid van Albert Heijn. Naast de Route 99 reclame, is ook de commercial voor kerst geselecteerd.

Bol.com - Flappie

Ook Bol.com deed het goed daags voor de feestdagen. Kerst en konijnen, het lijkt een uitgekauwde combinatie te worden. De verkoopsite geeft een nieuwe associatie aan 'Flappie'.

Jumbo - Moestuin

Jumbo neemt in deze reclame de moestuin op de korrel. In de reclame-met-knipoog neemt tuinkabouter Frank zijn tuin erg serieus. Uiteindelijk is hij volgens zijn vrouw toch echt beter af bij Jumbo. En zij ook.

Gamma - Klushondje

Het Gamma-klushondje zit zijn baasjes dwars in hun vakantieplannen, in de hoop dat ze thuis blijven en een hamer ter hand nemen. De mopshond speelt de hoofdrol in een reeks commercials van de bouwmarkt. In de zomerperiode vond je hem ook op billboards bij de grens, waar hij Nederlandse vakantiegangers aanspoorde toch gauw thuis te komen om te klussen.

Specsavers - Bingo

De bingo-avond van deze senioren wordt luidruchtig verstoord door een slechtziende fitnessinstructeur. Was ze nu maar eerst naar Specsavers gegaan.

KNGH Geleidehonden - Buddyhond

KNGF Geleidehonden helpt niet alleen mensen die niet kunnen zien, maar ook mensen die te veel hebben gezien. Dat is de slogan van de Buddyhonden, die KNGF onder de aandacht bracht met deze commercial.

Bol.com - Zwarte Piet

Bol.com, 'de Sint-winkel van ons allemaal', geeft ook aan het zwartepietendebat een andere connotatie, door de Sint een ander uiterlijk te geven. Tijdens 't heerlijk avondje - uiteraard.

Calvé - Robin

Calvé brengt weer een kindsterretje op het veld. Na 'Pietertje' van den Hoogenband en de kleine van Evert van Benthem, is het nu aan 'de jongste debutant bij Excelsior ooit', een vijfjarige Robin van Persie.

Winnaar van de Gouden Loeki 2013

#1 Diergaarde Blijdorp - Olli
#2 Gamma - Baby
#3 Campina - Judo meisje
#4 Volkswagen - Hond
#5 Toyota - Opa & oma

Nederland viel massaal voor Olli in een collectieve golf van kinderlijkheid', en terecht, schrijft mediarecensent Jean-Pierre Geelen: ''Olli' is verreweg het aandoenlijkste filmpje in STER-tijd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden