RecensieBoJack Horseman

BoJack Horseman is gewoon het beste dat Netflix te bieden heeft. Punt. ★★★★☆

Het slot van BoJack Horseman toont ons nog een keer de wereld die wel heel veel op Hollywood lijkt en waarin alle netelige kwesties van de dag, van politieke corruptie tot #MeToo, in dierenvorm langskomen.

BoJack Horseman. Beeld Netflix
BoJack Horseman.Beeld Netflix

De maker van BoJack Horseman is Raphael Bob-Waksberg. Hij viel dit jaar ook op met de serie Undone (op Amazon Prime Video), waarvoor de Nederlander Hisko Hulsing het prachtige animatiewerk leverde. Stilistisch een compleet ander universum dan BoJack Horseman dat zich, zeggen we nog maar eens, in een wereld afspeelt waar de hoofdpersoon niet alleen een een oudere acteur is die betere dagen heeft gekend, maar ook een paard. En zijn agent is een kat, een concurrerende ster is een labrador. Maar beide series gaan over beschadigde personen die proberen vooruit te komen in het leven door het verleden te ontrafelen. En ze zijn geestig, op een volstrekt originele en surrealistische manier. Undone en sommige afleveringen van BoJack Horseman zijn meer verwant met een serie als Fleabag, dan met andere animatieseries.

We zijn aanbeland bij het slot van BoJack Horseman, dat in zes seizoenen is uitgegroeid tot het beste dat Netflix te bieden heeft. Niet alleen op animatiegebied, gewoon de beste, de slimste. Punt. Het zesde en laatste seizoen wordt in twee delen van acht afleveringen uitgezonden. De eerste acht staan nu op Netflix, deel twee is vanaf 31 januari te zien. Als u wilt weten of u kunt inhaken bij seizoen zes, dan is het antwoord: alles kan, maar nee. Gewoon bij de eerste aflevering beginnen, dat is ook helemaal geen straf.

Bojack Horseman (met de stem van Will Arnett) begon ooit (augustus 2014) als een rake satire op de film- en televisieindustrie, die zich in de alternatieve werkelijkheid van Hollywoo afspeelde. De afwezigheid van de letter ‘d’ kon niet verhullen dat het een wereld was die wel heel veel op Hollywood leek en waarin alle netelige kwesties van de dag, van politieke corruptie tot #MeToo en een obsessie met beroemdheid, in dierenvorm langskwamen.

Aan het begin van het zesde seizoen treffen we Bojack in een afkickkliniek, waar hij terechtkwam na een inzinking op de set van zijn nieuwe televisieshow. Die inzinking zal ook met het schuldgevoel over de fatale overdosis van het voormalige kindsterretje Sarah Lynn te maken hebben, ooit een tegenspeler van Bojack in de populaire comedyserie Horsin’ Around.

Ook de rest van de cast krijgt zijn eigen uitgebreide verhaallijn, van soulmate Diane (Alison Brie) tot agent Princess Carolyn (Amy Sedaris), die het multitasken tot spectaculaire hoogtes weet te stuwen – zeker nu ze een kind heeft (een egeltje) – terwijl ze ondertussen tongbrekende allitererende volzinnen declameert.

In dit eerste deel van het slotseizoen krijg je ook het gevoel dat Bojacks lange weg naar zelfverbetering niet een gegarandeerd happy end gaat krijgen. En dan zet je weer het beeld stil om te lezen wat Princess Carolyn in haar boekenkast heeft staan: A Tale of Two Kitties, The Color Purrrple en natuurlijk Purrity, een kattenvariant van Purity van Jonathan Franzen. En dat is dan weer extra grappig als je weet dat deze schrijver ooit een pleidooi hield om zwerfkatten te doden, omdat ze te veel vogels eten. Wat gaan we Bojack missen.

BoJack Horseman, seizoen 6, eerste deel ★★★★☆

Animatie/drama

Een serie van Raphael Bob-Waksberg