OmslagLeendert Stofbergen

Boekontwerper Leendert Stofbergen deed veel met weinig

Omslag van het tijdschrift Gard Sivik (nr 33, 1964), dat afrekende met de poëzie van de Vijftigers. Ontwerp Leendert Stofbergen. Beeld
Omslag van het tijdschrift Gard Sivik (nr 33, 1964), dat afrekende met de poëzie van de Vijftigers. Ontwerp Leendert Stofbergen.

1975 was geen slecht jaar voor de Nederlandse letteren. Er was nieuw controversieel werk van Mulisch en Hermans (Twee vrouwen, Onder professoren), Renate Rubinstein veroorzaakte ophef met het Klein Chinees woordenboek, Vaandrager lanceerde zijn cultklassieker De Hef en met Het debuut werd Hester Albach de meest besproken nieuwkomer van het jaar.

Voor poëzielezers was 1975 bovenal het jaar van Paul Rodenko, om diens beklemmende en hartroerende verzamelbundel Orensnijder tulpensnijder – tegenover Bommen (‘Geruisloos vallen drie vier bommen op het plein/ en drie vier huizen hijsen traag/ hun rode vlag’) staat het ontwapenende Februarizon (‘Weer gaat de wereld als een meisjeskamer open’).

Leendert Stofbergens ontwerp voor Paul Rodenko's dichtbundel Orensnijder tulpensnijder, uit 1975 en ongewijzigd herhaald voor de herdruk in 2019. Beeld
Leendert Stofbergens ontwerp voor Paul Rodenko's dichtbundel Orensnijder tulpensnijder, uit 1975 en ongewijzigd herhaald voor de herdruk in 2019.

Paul Rodenko: Orensnijder tulpensnijder

Ontwerp Leendert Stofbergen.

De Harmonie; € 17,90.

Beide kanten van Rodenko’s poëzie weerspiegelden zich in het tijdloze omslag, dat bij de derde druk (44 jaar na dato!) terecht ongewijzigd is overgenomen: een alarmerend rood vlak, gecombineerd met een kalme schreef­letter, de klassieke Bembo.

Eenvoud met de kracht van een granaatinslag, dat was het handelsmerk van Leendert Stofbergen (1933-2001). Met zijn sobere, onderkoeld geestige omslagen maakte hij furore bij de Haagse Post, De Bezige Bij, Boom en De Harmonie, waar hij vanaf 1972 ook de Bescheurkalender van Van Kooten en De Bie onder zijn hoede nam.

Onverbeterlijk blijft het verkeersbord op Gard Sivik (1964), het tijdschrift van Armando, Sleutelaar en Vaandrager: 50 met een streep erdoor. De afrekening met de poëzie van de Vijftigers in één alledaags beeld gevangen. Net zo klassiek is de mattenklopper die hij tekende voor het Simplisties Verbond. Met de missie van het Verbond – ‘Het bestrijden van lulkoek’ – zal de zwijgzame Stofbergen van harte hebben ingestemd.

Stofbergen ontwierp ook het beeldmerk van het Simplisties Verbond van Van Kooten en De Bie (1974): een mattenklopper. Beeld
Stofbergen ontwierp ook het beeldmerk van het Simplisties Verbond van Van Kooten en De Bie (1974): een mattenklopper.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden