OmslagAfdrukken

Boeken met handen en voeten

Handen en voeten zijn aandachttrekkers.

Beeld Spectrum

Een ruime schoenmaat 39 had ze, de vrouw die haar stappen achterliet in Langebaan Lagoon, een baai ten noorden van Kaapstad. Dat gebeurde zo’n 117 duizend jaar geleden, wat de in 1995 ontdekte sporen de tot op heden oudst bekende menselijke voetafdrukken maakt – vandaar hun faam als Eve’s footprint.

Er zijn nog veel oudere voetafdrukken bekend, zoals exemplaren die vorig jaar werden ontdekt aan de kust van Norfolk, maar die zijn van voorzaten die aanzienlijk minder lijken op de moderne homo sapiens.

In Hoe we mensen werden stelt de Duitse paleontoloog Madelaine Böhme dat onze voorouders die voor het eerst rechtop gingen lopen dat niet in Afrika deden, zoals tot dusver is aangenomen, maar in het huidige Zuid-Beieren. Recente fossiele vondsten in de regio Allgäu van 12 miljoen jaar geleden zouden die revolutionaire visie onderbouwen.

Het omslag (subtitel: Een geheel nieuwe kijk op de oorsprong van de mensheid) toont de afdruk van de voet van een chimpansee naast die van een mens: een verhaal van miljoenen jaren in een notendop.

Aan prehistorische tijden refereert ook Hoe kunst de wereld maakt van de Britse classicus Nigel Spivey (Ludion, 2006), met een handafdruk die herinnert aan die in de grotten van Lascaux en Chauvet: levenstekens met een grote emotionerende kracht.

Beeld Ludion

Een andere lading heeft Sander Patelski’s ontwerp voor Kings of War (Athenaeum-Polak & van Gennep, 2015), de bewerking door Toneelgroep Amsterdam van drie gewelddadige koningsdrama’s van William Shakespeare. De bloedige hand als alarmsignaal past bij de ondertitel: Zij die fatsoenlijk sterven in een oorlog zijn met weinigen.

Beeld Athenaeum-Polak & Van Gennep

De afbeelding op Wat zou Aristoteles doen? van de Britse classicus Edith Hall (Ten Have, 2018) is een twijfelgeval: alsof de grote Griekse filosoof het schrift niet kende. Geslaagder is de blikvanger op Tom Phillips’ De mens – Een kleine geschiedenis van onze allergrootste fuck-ups (Thomas Rap, 2019). Door bureau Bij Barbara voorzien van een kliederig ontwerp dat past bij Phillips’ betoog over het wonderlijke wezen dat al millennia van gestuntel wist te overleven.

Beeld Ten Have
Beeld Thomas Rap

Madelaine Böhme: Hoe we mensen werden

Omslag Hauptmann & Kompanie/The Jane Goodall Institute.

Spectrum; € 22,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden