BNR Nieuwsradio werft tientjesleden

AMSTERDAM (ANP) - BNR Nieuwsradio gaat tientjesleden werven om de financiële crisis het hoofd te kunnen bieden. Het radiostation maakt deel uit van de FD Mediagroep, die dit jaar 49 banen moet schrappen en de middagprogrammering van BNR aanpast.

Onder het mom 'Wees een ster, word lid van BNR' wil het radiostation forse bezuinigingen voorkomen. ,,BNR bereikt 550.000 luisteraars. Het is een loyale en betrokken groep mensen. Iedere werkdag leveren wij ze het laatste nieuws en scherpe opinie. Wij denken dat onze fans zo tevreden zijn dat ze graag lid van ons willen worden'', zei hoofdredacteur Paul van Gessel vrijdag. Hij denkt nog na over een tegenprestatie. ,,Misschien een grote fandag, maar voorlopig bieden we 365 dagen radio. Is dat al niet mooi genoeg?''

De aanvoerder van BNR pleit voor een reclamevrije publieke omroep. ,,Dan komt er meer advertentiegeld naar ons. De publieke omroep krijgt van twee kanten geld, van de overheid en van adverteerders. Dat heeft BNR niet. Wij zijn 100 procent afhankelijk van reclame. In financieel zware tijden merken we dat meteen.''

Als BNR voor 1 april 50.000 tientjesleden binnenhaalt, kan het commerciële radiostation zelf publieke omroep worden. Van Gessel: ,,Ik sluit niets uit, maar wij willen graag een hele zender en geen uurtje per dag.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden