Recensie Heavy

Blood Incantation is loeistrakke en aangrijpende death metal ★★★★★

De death metal blijft een uitdaging. Zowel voor de beoefenaar, die zich in het morbide genre kan uitleven bij acrobatische gitaar- en drumtechniek, als voor de luisteraar. Death metal is in de jaren tachtig natuurlijk geboren uit punk en pure mensenhaat, dus de muziek mag pijn doen. Toch is de metalstijl des doods na veertig jaar springlevend, en dat is te danken aan fenomenale bands als het Amerikaanse Blood Incantation.

Niet dat de vier mannen uit Denver, Colorado, nu proberen een hippe variant op death metal te maken, zoals bij de Amerikaanse tak van de black metal is gebeurd. Vanaf het eerste nummer Slave Species of the Gods hoor je vooral échte death metal en dus klaterende ‘blast beats’ en gitaarriffs, die geen twee maten hetzelfde lijken te zijn. De vocalen van Paul Riedl zijn ijzersterk: de man beschikt over een donkere, indringende grom uit de onderbuik en zijn voordracht is angstaanjagend en aangrijpend.

Maar het mooist aan Hidden History of the Human Race is de manier waarop de band de songs openbreekt. Blood Incantation bouwt geen dichtgemetselde muur van brute herrie, maar laat het licht door de kieren stralen. Soms word je in de haast symfonisch opgebouwde tracks verrast door melodieuze, open gitaarakkoorden, bijvoorbeeld in het epische slotstuk van bijna twintig minuten. Blood Incantation raakt hier aan psychedelische jarenzestigrock en daardoor zit je bij de verder toch vrij verpletterende metal op het puntje van je stoel. Het is razend ingewikkeld maar tegelijk buitengewoon pakkend: uw recensent loopt al ruim een week met de plaat op zijn oren en kent de riffs, breaks en tempowisselingen inmiddels uit zijn hoofd, als waren het refreintjes in een popsong.

Als je bedenkt dat Blood Incantation de plaat live in de studio en in één sessie heeft opgenomen, als een orkest in een concertgebouw, dan moeten de handen toch op elkaar voor dit kleine meesterwerk. Wat een bazen.

Blood Incantation uit Denver, Colorado. Beeld Century Media

Blood Incantation

★★★★★