Bloedserieuze sfeer drukt luim uit De Optocht

De sfeer is zo bloedserieus dat de luim uit deze lofzang op de sterfelijkheid wordt weggedrukt. Boosdoener is de elektronisch versterkte geluidscompositie, die de acteurs geregeld overstemt.

Een scène uit De Optocht. Beeld Guus Rijven

De mensheid beschrijven, in al zijn bonte verschijningen. Dat is een schier onmogelijke opdracht, maar dichter en schrijver Toon Tellegen slaagt er magistraal in. Zijn epische gedicht De Optocht (2012) behelst een bloemrijke stroom menstypen die aan de toeschouwer voorbijtrekt. Ze worden één voor één weggevaagd: 'Pats'. Wie die doodsklappen uitdeelt, blijft onbenoemd. Voor treurnis is geen tijd, ze deugen bijna allemaal niet en er doemen weer nieuwe figuren op: inhaligen, heerszuchtigen, doortrapten, over het paard getilde scharrelaars . De amusante observaties worden emotioneler als de ik-figuur zijn broer opmerkt, zijn moeder, hijzelf. Ze staan ook in de rij. 'Pats.'

De Optocht

Muziektheater
Van: Toon Tellegen
Door: het Ives Ensemble
19/2, Korzo Theater, Den Haag.
Nog op 8/3 in Muziekgebouw, Amsterdam en 9/3 in De Vereeniging, Nijmegen.

Citeren is verleidelijk, er muziektheater van maken nog meer. Toch brengen componist Piet-Jan van Rossum en het Ives Ensemble dit drie uur durende avontuur niet tot een bevredigend eind. Boosdoener is de elektronisch versterkte geluidscompositie (snerpende sirenes, machines, fluiten en metronoomtikken), die de voordracht door acteurs Han Buhrs en Joop Keesmaat geregeld overstemt.

De gedragen muzikale en theatrale sfeer is zo bloedserieus dat de luim uit deze lofzang op de sterfelijkheid wordt weggedrukt. Mimespeler Anton van der Sluis verbeeldt elegant zeven wit-gemaskerde figuren, maar dat trage ritueel blijft een stijlvorm. Je denkt onwillekeurig aan Jan Decleir die Dylans Onder het Melkwoud met woordkunst en hoorspelgeluiden liet zegevieren. Aan Ramsey Nasr die in Geen Lied als jongeling door onderwerelden dwaalt. Het kan, de mensheid theatraliseren. Maar De Optocht werd in Den Haag ongewild een uittocht.

Interview

De Optocht werd van een kort gedicht een werk van epische omvang, waaraan nu muziek en beeld is toegevoegd. De makers van de voorstelling over de barokke stoet van woorden, klanken en verschijningen (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden