Bloed, hart en lippen te koop van kunstenares

Saneh & Mroué..

Rotterdam De Libanese Lina Saneh verkoopt delen van haar lichaam als kunst. Via de website (www.linasaneh-body-p-arts.com) kunnen geïnteresseerden een voorkeur aangeven voor een lichaamsdeel. Hart, lippen of liever haar bloed of stem? Alles kan. Na Sanehs dood worden de delen naar de rechtmatige verzamelaar gestuurd. Dit alles is onderdeel van de performance Appendice van de Libanese kunstenaars Lina Saneh en Rabih Mroué. Deze was samen met een andere lecture performance van Mroué, Make me stop smoking, te zien op theaterfestival De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg.

Appendice is een theatrale lezing waarin Saneh uitlegt waarom ze haar lichaamsdelen als kunst verkoopt. Mroué voert vanachter een lessenaar het woord. Saneh zit op een stoel achter hem en zwijgt.

Eigenlijk wilde Saneh na haar dood worden gecremeerd. Maar in Libanon is crematie om religieuze redenen verboden. Het is precies deze vorm van verregaande staatsbemoeienis en religieuze onderdrukking waartegen ze zich wil afzetten. In welke mate moet ze haar lichaam verminken om onder de wet uit te komen? De enige oplossing is van haar lichaam een kunstobject te maken en het te verkopen. Het is de macabere conclusie van een uitzonderlijke en bijzonder moedige tekst waarin Saneh de verstikkende relatie tussen haar lichaam en de wet bloot legt, en vervolgens manieren bedenkt om zich los te snijden.

Veel minder heftig, maar vooral grappig is Make me stop smoking van Mroué, over zijn persoonlijke kunstprojecten. Hij laat bijvoorbeeld foto’s zien van de verschillende putdeksels die onze wereld rijk is, of een verzameling krantenberichten van vermiste Libanezen. Een associatieve reeks beelden en teksten trekt op het projectiescherm voorbij. Een onderlinge relatie tussen foto’s, teksten en subsidieaanvragen, wordt door Mroué expliciet ontkend met een referentie naar de gelijkenis tussen een dergelijk archief en de willekeur van het menselijk geheugen. De collecties zijn soms grappig of schrijnend en Mroué is een uitstekende verteller die een zaal met gemak een uur lang vanachter zijn tafel geboeid kan houden. Toch ontbreekt het in deze laatste voorstelling aan betrokkenheid of diepgang. Een extreem en gedurfd betoog dat de uiterste consequentie durft te trekken, is het niet. Dat is Appendice.

Vincent Kouters

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden